"Litterära agenter är bulldozers"

I samband med den svenska deckarvågen gjorde en ny yrkesgrupp intåg på bokmarknaden. Från och med 00-talet har antalet litterära agenturer och deras omsättning ökat explosionsartat.

Bokmässorna har blivit en viktig arena för de litterära agenterna. Här pitchas böcker till förläggare runt om i världen. Bild från bokmässan i Göteborg 2019.

Bokmässorna har blivit en viktig arena för de litterära agenterna. Här pitchas böcker till förläggare runt om i världen. Bild från bokmässan i Göteborg 2019.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Litteratur2020-03-22 06:00

Den svenska litteraturexporten motsvarar 340 miljoner kronor, enligt en rapport från Svenska förläggareföreningen i fjol. Siffran baserar sig på uppgifter från 22 litterära agenturer som tillsammans står för runt 95 procent av all utlandsförsäljning av svensk litteratur. 

Det som säljer bäst? Deckare. Och att litterära agenter säljer deckare utomlands är en trend som går tillbaka till 00-talet. 

– Att ökningen av litterära agenter sammanföll med deckarvågen är ingen slump. Det skapades en efterfrågan på svenska deckare utomlands. Samtidigt bidrog agenturerna till deckarförfattarnas internationella framgångar. Det skapades en snöbollseffekt, säger Karl Berglund, litteraturvetare vid Uppsala universitet. 

Efter att Nordin Agency etablerade sig i Sverige 1990 har litterära agenturer ökat i antal och omfattning. En av Sveriges största, Salomonsson Agency, har sedan 2010 ökat sin omsättning med 380 procent. 

– Litterära agenter var tidigare kopplade till förlagen och sålde utlandsrättigheter. Det nya nu är omfattningen, säger Karl Berglund som forskat på deckarvågen och litterära agenter.

Camilla Sten är Uppsalaförfattare och aktuell med den psykologiska thrillern "Staden". Efter debuten 2015 knöts hon till Nordin Agency.

– Jag klarar mig inte utan min agent. Alla författare jag känner har agenter. Att vara litterär agent kräver en specifik kompetens. Du behöver veta vad som funkar i olika länder och upprätthålla en rad olika kontakter, säger hon. 

– Litterära agenter är bulldozers, pratar i 240 ord i minuten och känner ingen skam. De är hypersociala människor. 

En agent förhandlar fram förlagsavtal och tar ut en procentsats. Generellt 15 procent för svenska rättigheter och 20–25 procent för utländska. 

– Det känns tryggt att veta att min agent jobbar aktivt med att sälja min bok utomlands så att jag kan fokusera på att skriva, säger Camilla Sten. 

Agentens uppgift skiljer sig från förläggarens mycket textnära arbete.

– Min uppfattning är att agenten läser utifrån läsupplevelse och kommersiell gångbarhet. Den ser till vad som är bäst för mitt författarskap på längre sikt, säger Camilla Sten. 

Framväxten av litterära agenter följer även av globalisering och mediekonvergens. Författare verkar i dag på en global marknad och behöver finnas i flera mediekanaler. Agenturerna fokuserar på rättigheter till en berättelse, medan förlagen fokuserar på böcker, vilket har skapat bättre förutsättningar för svensk litteratur utomlands. De säljer filmrättigheter, jobbar med format som ljudboken och företräder alla från manusförfattare till kompositörer. 

Men utvecklingen kan även leda till ökad polarisering, visar forskningen. 

– Än har det inte påverkat vilka böcker som ges ut, däremot vilka som syns. Agenter representerar främst kommersiellt viktiga författare. Det skapar ett A- och B-lag av författare. Sen ska man komma ihåg att författare som representeras av agenter ännu är i minoritet, säger Karl Berglund. 

Agenter letar i dag efter originalmanus och värvar författare före förlagen. 

– Ökningen av fristående agenter har skapat en förvirring på den svenska bokmarknaden. Förlagen uttrycker ofta att agenturerna kapitaliserar på deras uppgift och riskerar att dränera mellanstora förlag på författare. Men i Sverige är förlagen fortfarande gatekeepers in på bokmarknaden, säger Karl Berglund. 

Svenska deckarvågen

Den våg av deckare som sedan 00-talet rönt framgångar i Sverige och internationellt. Hit räknas Stieg Larssons Milleniumtrilogi, Henning Mankells Wallander, Jens Lapidus Snabba cash och Camilla Läckbergs Fjällbackaserie. 

Deckarens genomslag under 2000-talet syns bland annat i de många deckarfestivalerna och skrivarskolorna. Bara under 2019 ökade försäljningen av deckare- och spänningslitteratur med 4,5 procent. 

Deckare var tidigare synonymt med polisromaner, men i dag har genren breddats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!