Japans trastextilier berÀttar om livet

Omsorgsfullt lagade textilier som berĂ€ttar om konsten att överleva. NĂ€r Östasiatiska museet i Stockholm nu öppnar igen Ă€r det med en utstĂ€llning om det japanska fenomenet boro.

Östasiatiska museet öppnar igen i slutet av mars efter att ha varit stĂ€ngt i mĂ„nader. PĂ„ plats finns den nya utstĂ€llningen "Boro – nödens konst" som handlar om japansk textil, mode och historia.

Östasiatiska museet öppnar igen i slutet av mars efter att ha varit stĂ€ngt i mĂ„nader. PĂ„ plats finns den nya utstĂ€llningen "Boro – nödens konst" som handlar om japansk textil, mode och historia.

Foto: Jessica Gow/TT

Litteratur2021-03-28 07:01

NÀr det franska modehuset Louis Vuitton 2013 lÀt modellerna skrida lÀngs med catwalken iförda lappade denimplagg var det kanske det slutgiltiga beviset pÄ att en urgammal japansk fattigmanstradition slutligen tagit sig in i finrummet. FrÄn att ha betraktats som en nÀrmast skamlig pÄminnelse om ett pÄvert förflutet har borotextilierna intagit en sjÀlvklar plats i konstgallerier och hos lyxiga modemÀrken.

Men sĂ„ har det alltsĂ„ inte alltid varit. "Boro" betyder ungefĂ€r "trastextilier" pĂ„ japanska, och nĂ€r Östasiatiska museet i Stockholm nu öppnar portarna igen efter att ha hĂ„llit pandemistĂ€ngt Ă€r det med en utstĂ€llning om just boroföremĂ„lens kontext och historia.

"Boro – nödens konst" innehĂ„ller ett hundratal boroföremĂ„l inlĂ„nade frĂ„n museet Amuse i Tokyo, som har en unik samling.

Specifika sömmar

Petra Holmberg, intendent pĂ„ Östasiatiska, understryker att behovet av att lappa och laga förstĂ„s Ă€r ett vĂ€rldsomspĂ€nnande fenomen. Det tar sig dock olika uttryck för olika tider och platser.

– Just nĂ€r det gĂ€ller boro har man haft tillgĂ„ng till vissa typer av material och utvecklat speciella sömmar som Ă€r specifika för ett visst omrĂ„de, i det hĂ€r fallet norra Japan. Japansk textil har fortfarande en vĂ€ldigt stor plats i vĂ€rlden, och det Ă€r mĂ„nga som uppskattar borons speciella estetik, sĂ€ger hon.

Bland annat har bristen pÄ ull och bomullstyg i den nordligaste delen av Japan gjort att hampa, ofta i flera lager för vÀrmens skull, historiskt sett har dominerat borotextilierna. LÀgg till det till lappning med de dyrare bomullsbitarna, som ofta köptes pÄ andrahandsmarknader.

Motvind

Att boron har blivit sĂ„ populĂ€r och hyllad i modern tid har flera orsaker. En Ă€r den stora samling som den japanske etnologen Chuzaburo Tanaka samlade ihop under 40 Ă„rs tid, samma samling som "Boro – nödens konst" lĂ„nat sina föremĂ„l ifrĂ„n.

– Han jobbade verkligen i motvind. Det var fĂ„ som uppskattade boron före hans insats, inte ens den japanska hemslöjdsrörelsen. Ofta Ă€r det ju sĂ„ att det Ă€r de lite "finare" föremĂ„len som visas nĂ€r nĂ„got ska representera en nationalitet, sĂ€ger Petra Holmberg.

Besökarna pĂ„ Östasiatiska fĂ„r bland att ta del av klassiska boroplagg, men Ă€ven andra textiler som till exempel sĂ„ kallade "förlossningstyger" – lappade tyger frĂ„n flera generationer, pĂ„ vilka kvinnorna födde sina barn som ett slags vĂ€lkomnande till livet.

– Jag tror att de flesta kommer att bli berörda och fĂ„ en kĂ€nsla för hur personerna som har anvĂ€nt textilierna har levt, sĂ€ger Petra Holmberg.

MÄnga ÄtgÀrder

Att Östasiatiska nu kan öppna igen med stöd av pandemilagen har föregĂ„tts av en lĂ„ng vĂ€ntan, enligt överintendent Ann Follin. Under tiden har museet arbetat med hur man ska kunna hĂ„lla öppet pĂ„ ett smittsĂ€kert sĂ€tt – bland annat sker allt köande utomhus och besöksflödet styrs genom huset. Besökarna bokar slottider, möbleringen och skyltningen har anpassats och all personal har utbildats i hur man minskar smittspridningen. Dessutom har det digitala utbudet ökat och mĂ„nga utstĂ€llningar har fĂ„tt ny, beröringsfri teknik.

– Vi har lĂ€ngtat otroligt mycket efter att kunna öppna för besökare igen och vi vet att besökarna har lĂ€ngtat tillbaka. Vi vet att museerna Ă€r vĂ€ldigt viktiga kulturinstitutioner och viktiga för att folk ska mĂ„ bra, sĂ€ger Follin.

Fakta: "Boro – nödens konst"

Öppnar den 30 mars.

UtstÀllningen innehÄller historiska textilier, men Àven nyproducerade verk av svenska kreatörer som modehuset Rave Review och poeten Burcu Sahin.

Den svensk-japanska konstnĂ€ren Takao Momiyama bidrar med samtida boro och besökarna kan Ă€ven lyssna till ljudkonst av Miriam Berhan, Nadine Byrne, Tanya Byrne och Marlena Salonen.

KĂ€lla: Östasiatiska museet


Fakta: Boro

Betyder ungefÀr: "NÄgot skört som nÀstan faller sönder".

BestÄr av trastextilier, som skapats genom Äterbruk och handarbete.

De flesta bevarade borotextilier Àr frÄn 1800-talet och andra hÀlften av 1900-talet, men fenomenet Àr betydligt Àldre Àn sÄ.

Den vanligaste boro-fÀrgen Àr indigo, eftersom fÀrgÀmnet var billigt och lÀttodlat.

Förekomsten av boro minskade efter andra vÀrldskrigets slut i takt med Japans ökande vÀlstÄnd.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!