â Words are the music, everything else is there to underline it, sade Nora Guthrie, dotter till den amerikanske folkmusikern Woody Guthrie, till Sveriges Radio efter att Dylan tilldelats Nobelpriset.
Formuleringen kommer frĂ„n Woody Guthrie, den unge Dylans ledstjĂ€rna, men gĂ€ller för dem bĂ„da liksom för Sapfo, Bellman och mĂ„nga samtida rappare. I sina âMemoarerâ frĂ„n 2004, den första och fortfarande enda delen, lyssnar Dylan pĂ„ Ice-T och Public Enemy och upplever sin egen musik som förĂ„ldrad.
âDe dĂ€r killarna stod inte bara och snackade skit. De slog pĂ„ trumman, slet lĂ„tarna i stycken, sprĂ€ngde alla grĂ€nser. De var poeter och visste vad som gĂ€lldeâ, skriver Dylan som tror att rapparna banar vĂ€g för en ny sorts lindans genom universum.
För egen del bytte han till elgitarr och blev legendariskt utbuad pÄ Newport Folk Festival 1965, förmodligen minst lika mycket för att ljudanlÀggningen var usel som för att han sprÀngde sig fri frÄn den politiskt fÀrgade folkmusiken.
â ProtestsĂ„ngen blev för trĂ„ng, det behövdes utrymme för ett jag, och det Ă€r nĂ€r han börjar ta med de egna upplevelserna som det blir en vĂ€ldig revolution, sĂ€ger poesiförlĂ€ggaren Jonas Ellerström.
I memoarerna skriver Dylan om hur han, likt en skÄdespelare, försöker göra orden Àkta, om hur dÄligt han mÄr nÀr sÄngen inte funkar. Oavsett om man gillar hans verk eller inte kan ingen undgÄ att uppfatta att det Àr en diktning som Àr pÄ liv och död, enligt Ellerström.
I hans ögon Ă€r Dylan en rimmande surrealist, vars pregnanta bilder Ă€ndrar betydelse beroende pĂ„ vem som lyssnar och nĂ€r. Redan âA hard rainâs a-gonna fallâ frĂ„n 1961, Dylans kanske första riktigt betydelsefulla text, och den som Patti Smith har valt att sjunga under sjĂ€lva Nobelprisutdelningen, frammanar en profetisk undergĂ„ngskĂ€nsla, applicerbar sĂ„vĂ€l pĂ„ Kubakrisen 1962 som pĂ„ samtida deppspiraler.
â NĂ€r Dylan gjorde sig fri frĂ„n protestsĂ„ngens krav blev han ocksĂ„ tidlös och allmĂ€ngiltig pĂ„ ett nytt sĂ€tt, sĂ€ger Jonas Ellerström.
SĂ„ngerna Ă€r lĂ„nga berĂ€ttelser men precis som hos Edith Södergran eller Gunnar Ekelöf klarar enskilda Dylanrader att stĂ„ för sig sjĂ€lva: âTo dance beneath the diamond sky with one hand waving freeâ frĂ„n âMr Tambourine manâ sammanfattar en berusande livskĂ€nsla, vare sig man delar det sena 1960-talets naiva drogromantik eller inte.
â Man hittar den dĂ€r personliga slagrutan, det finns alltid nĂ„got som brĂ€nner sig in. Det Ă€r en kvalitet som örats poesi har Ă€nnu mer Ă€n den skrivna.
Anne-Marie Mai, professor i dansk litteratur, och en av dem som haft möjlighet att Nobelprisnominera Dylan, framhÄller honom som en klassisk trubadur, tillika modernist och samtidsdiktare, vars verk gifter samman det folkliga med orÀkneliga litterÀra referenser.
â Han förenar sĂ„ mĂ„nga egenskaper i sitt stora opus, hans diktning omfamnar moderna mĂ€nskliga konflikter, upplevelser av förlust, splittring, av att kĂ€nna sig ensam och frĂ€mmande i vĂ€rlden. Jag ser honom som vĂ„r tids mest betydelsefulla diktare och Ă€r vĂ€ldigt glad över att Akademien har en vilja att upptĂ€cka litteraturen dĂ€r den Ă€r, sĂ€ger hon.
Medan Leonard Cohen behövde fem Ă„r för att skriva âHallelujaâ skrev Bob Dylan âI and Iâ pĂ„ en kafferast. PĂ„ Youtube finns ett klipp frĂ„n 1960-talet som visar hur han till synes spontant leker fram en dikt utifrĂ„n skylten vid en djuraffĂ€r.
â Det Ă€r konkret poesi pĂ„ mycket hög nivĂ„, mycket fĂ„ moderna poeter skulle kunna prestera ett liknande improvisationsnummer, sĂ€ger poeten och akademiledamoten Jesper Svenbro som beskriver hur Dylans lyrik Ă€r uppbyggd pĂ„ samma sĂ€tt som Sapfos.
För Svenbro, liksom för Patti Smith, Àr Bob Dylan, med sitt flöde, nÄgot av en levande Rimbaud.
â Man beklagar sig över poesins svaga stĂ€llning i dag, men Herre Gud, vi har ju Bob Dylan. Jag tycker att detta Ă€r en vĂ€ldigt bra nĂ€sknĂ€pp Ă„t de franska romanvurmarna, det finns nĂ„got mer i litteraturen: âThe girl from the north countryâ, den Ă€r sĂ„ fin. (TT)