Hon har redan tvingats bli diamanttjuv, seglat pĂ„ vĂ€rldshaven ett par vĂ€ndor och har lurats in i flera skumma smugglaraffĂ€rer. Gorillan Sally Jones började som en biperson i Jakob Wegelius böcker, men förtrollade lĂ€sarna â och honom sjĂ€lv â allt mer i serien som inleddes med "Legenden om Sally Jones".
Nyss kom ocksÄ nya, fristÄende, "Den falska rosen". Och nu tilldelas Jakob Wegelius Astrid Lindgren-priset för sin gÀrning.
ââDet Ă€r jĂ€tteroligt och hedersamt att fĂ„ ett pris i Astrid Lindgrens namn. Det Ă€r jag jĂ€tteglad för förstĂ„s. Eftersom jag vĂ€xte upp pĂ„ 70-talet fanns det ju inte en unge som inte kunde sin Pippi eller Emil, det var en vĂ€ldigt stor del av fiktionsutbudet för barn, sĂ€ger Jakob Wegelius pĂ„ telefon frĂ„n hemmet i SmĂ„land.
In i gangstervÀrlden
SjÀlv slukade Jakob Wegelius dock frÀmst serier under uppvÀxten. Eftersom han har slÀkt i Finland fick han serieböcker om Mumintrollet, och blev "helt knockad".
ââDet Ă€r nĂ„got med lĂ€ttheten, och att Ă€ven om det ska lĂ€sas av barn sĂ„ behöver man inte tĂ€nka pĂ„ barn nĂ€r man skriver och ritar, sĂ€ger han.
Han skriver just sÄ, om det han sjÀlv lockas av, för stora som smÄ. Illustrationerna sparar han tills sist, "som en efterrÀtt". I "Mördarens apa" lade han ett helt Är pÄ att teckna vinjetterna men nu gjorde han dem i ett mindre format.
Denna gĂ„ng utforskar han en vĂ€rld som lĂ€nge har intresserat honom â gangstervĂ€rlden.
ââDet Ă€r nĂ„got med den slutna miljön. Det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att sĂ€ga vad som fascinerar men gangsterhistorier har ett drag av kammarspel och ödesberĂ€ttelser, nĂ€stan med ShakespearemĂ„tt. Det Ă€r liv och död och svek â som i antika dramer, sĂ€ger han.
Ett lackmuspapper
För att undvika att falla ner i klichétrÀsket skippade Wegelius "de söndertröskade miljöerna" i USA och förlade handlingen till 1920-talets Glasgow. Sally Jones hamnar i klorna pÄ ett gÀng spritsmugglande gangstrar, och blir dÀr en tyst betraktare. Jakob Wegelius har flera gÄnger dragit nytta av att hon Àr ett djur, och dÀrmed inte platsar i nÄgra vÀntade fack som "rik", "barn", "fattig", "gammal".
ââHon har ingen klasstillhörighet och passar precis lika bra eller dĂ„ligt i alla mĂ€nskliga miljöer. Det gör att jag kan lĂ„ta henne utforska vilken miljö som helst. Eftersom hon inte Ă€r en mĂ€nniska sĂ„ reagerar mĂ€nniskor pĂ„ henne vĂ€ldigt ohĂ€mmat, sĂ€ger han.
Sally Jones blir som ett lackmuspapper, runt henne visar mÀnniskor sitt rÀtta jag. Och gangstervÀrlden stÄr i bjÀrt kontrast till den snÀlla, lugna gorillan.
ââDet Ă€r helt oproblematiskt att blotta sig inför ett djur. DĂ€rför möter hon sĂ„ mycket grymhet och svek men ocksĂ„ mycket vĂ€nskap och kĂ€rlek.
Mer fantasieggande
Med hjÀlp av hembygdsföreningar och hobbyhistoriker Äterskapade Wegelius miljöerna frÄn Glasgows numera förstörda hamn. Att han alltid ÄtervÀnder till sjöfartens miljöer beror pÄ en passion som föddes under uppvÀxten i Göteborg. I tonÄren seglade han ocksÄ till Lissabon, som blev hans urbild för Àventyrens stad.
Ăven nu spelar ett fartyg en viktig roll â en sĂ„ kallad clyde puffer, vars historia han fördjupade sig i. Autenticiteten Ă€r viktig för honom. Att han söker sig bakĂ„t i tiden beror pĂ„ ett historieintresse, men ocksĂ„ pĂ„ Ă€ventyrsgenren.
ââVĂ€rlden var sĂ„ mycket större innan man kunde sĂ€tta sig pĂ„ ett flygplan och inom femton timmar vara var som helst pĂ„ jorden. Tiden före det var vĂ€rlden mer gĂ„tfull och fantasieggande Ă€n vad jag upplever den som nu.