– "Röda rummet" är som ett prisma för vår bok "Strindbergs lilla röda". Alla dess upplagor måste förstås i en kontext, i de tidssammanhang som de kommit ut i. Det är så roligt att den har nominerats till Augustpriset i fackboksklassen, säger Alexandra Borg.
– Strindbergs roman från 1879 har passerat igenom många års teknisk utveckling och den ges fortfarande ut. Den kan berätta så mycket om hur böckers utseende ändrats utifrån sin tids omständigheter. Vi har valt att berätta om typografi och läsning runt just denna roman, därför att vi ville ha ett bra case.
Vi sitter i hennes lägenhet på Övre Slottsgatan i Uppsala. På de ljusa väggarna finns modern konst där flera av verken har spännande ytor. Bredvid oss leker yngsta dottern Alberte.
Tillsammans med den grafiska formgivaren Nina Ulmaja har Alexandra Borg skrivit boken "Strindbergs lilla röda – boken om boken och typerna".
– Nina och jag lärde känna varandra när vi arbetade på Bonnierförlagen, Nina som designansvarig och jag som forskare. I boken har Nina skrivit kapitlen som är mer praktiska, medan jag har skrivit de som är av litteraturhistorisk och bokteknisk karaktär, berättar Alexandra Borg.
Fem år har arbetet med boken tagit och de båda författarna har gått grundligt tillväga, inte minst vad gäller själva boktillverkningen. Allt är genomtänkt, från val av papper och bokstävernas typsnitt till den grafiska formgivningen av bokens pärmar och val av kapitälband, det som är fastklistrat i bokblockets över- och nederkant på ryggen.
Bokens många fotografiska bilder har de tagit själva med en Iphone, men givetvis finns även inlånade bilder från en mängd arkiv. Stilfullt avslutas boken med en kolofon, där det mesta rörande tillverkningen av boken står tryckt.
– En stor del av vår bok baseras på grundforskning. Ämnet kan kanske upplevas som torrt och nördigt, men vi vill uttrycka oss så att inte bara akademiker kan ha behållning av den, säger Alexandra Borg.
Alexandra Borg är litteraturvetare och arbetar vid Institutionen för nordiska språk i Uppsala. Bland annat har hon forskat om våra läsvanor och hur de utvecklats in i den digitala tiden. Men hon är också intresserad av hur böcker ser ut, alltifrån vilket typsnitt det är på bokstäverna till vilket papper som använts och hur exempelvis bilder och symboler återges i tryck.
– Min morfar drev sidenväveri i Alingsås. Av honom har jag lärt mig att uppskatta det sköna både visuellt, med ögonen och taktilt, med känseln.
Hon berättar om August Strindberg och hur han författade för hand med ett speciellt bläck i reservoarpennan som han skrev med på handgjort papper. Han var själv väldigt mån om hur hans böcker skulle se ut. Den första upplagan av romanen "Röda rummet" sattes med lösa, återanvändningsbara typer på samma sätt som på Johan Gutenbergs tid, 1450-talet.
– Efter ett par decennier kom nya upplagor ut av "Röda rummet" ut som var maskinsatta. I våra dagar är produktionen digitaliserad. Strindbergs bok, som på sin tid kallades den nya moderna romanen, ges fortfarande ut, men nu med epitetet klassiker. Bara i år har fem nya upplagor kommit, berättar Alexandra Borg.
Onsdag 13 november leder Upsala Nya Tidnings kulturchef Johanna Åberg Lundén ett samtal mellan de Augustnominerade författarna Alexandra Borg och Nina Ulmaja, samt Steve Sem-Sandberg, och Per Gustavsson på Akademibokhandeln i Uppsala.