"I rörelse" bĂ€rs upp av en vĂ„ldsam vrede â ett ursinne som leder Athena Farrokhzad bĂ„de till det högtidligt deklamatoriska och det anstrĂ€ngt agitatoriska. I den romantiska fasen Ă€r hon grandios, i den aktivistiska posen dĂ€remot helt enkelt svag. Hennes oftast jĂ€mna temperament passar för den storslagna gesten, det sceniska utspelet, men för den utmejslade reflektionen Ă€r ilskans gestik vĂ€rdelös.
MÄnga av dikterna Àr att se som brukspoesi. En förteckning i bokens slut anger att de tillÀgnas bÄde personer och hÀndelser. Dikten "SlÄ tillbaka" tillkom till exempel "för en manifestation till försvar för strejkrÀtten 2018".
I den hÀr direkta nyttoaspekten blir hon mest ointressant, det syftande tonfallet i de mÄnga politiska raderna Àr direkt livsfarligt eftersom dess övertydlighet bara lÀmnar de svarta konturstrecken efter sig, ett eko av upprördhet. Eller möjligen av smÄtrist seminarieövning nÀr de slÀpper till för ett analytiskt och mer akademiskt tonfall.
NĂ€r Farrokhzad dĂ€remot förmĂ„r bĂ€dda in de existentiella tvivlen i den aktivistiska striden blir hennes poesi stundom mycket bra. Ăven om hon sjĂ€lv skulle förlora pĂ„ att stiga ut ur sin ilska sĂ„ skulle förmodligen hennes dikter vinna pĂ„ det. Den stillsamt resonerande dikten "Min syster, jag binder en krans" visar hur lĂ„ngt hon kan gĂ„ i till exempel sin förtvivlan.
Om Farrokhzad förmÄdde ta nÄgra steg tillbaka frÄn sin stensockel av upprördhet och högstÀmt patos skulle dikten vÀxa till sig. Det monumentala blir sÀllan lÄnglivat i poesihistorien, arbetarrörelsens brukspoeter Àr exempelvis förfÀrligt döda vid en omlÀsning.
"I rörelse" Àr ett ojÀmnt verk dÀr redaktören har varit frÄnvarande. Hopsamlat frÄn olika forum: massmediala, sceniska, intertextuellt kritiska med pekpinnepedagogik. Det hÄller inte alls ihop pÄ samma sÀtt som genombrottet "Vitsvit" (2013). Parafraserna (till exempel boktiteln) fungerar ömsom, men oftast inte alls. Avsnittet om Göran Palm Àr ett slag rakt ut i luften. LÀsningen lever vÄdligt mellan stort engagemang och den lite kvava kÀnslan av skrivarkurs.
Farrokhzad Ă€r dock direkt och oftast lĂ€ttlĂ€st. Hennes tillgĂ€nglighet Ă€r en styrka; Ă€ven nĂ€r hon försöker ompröva stĂ„r hon pĂ„ traditionsfast grund. Som i det mĂ€ssande tonfallet i dikten "Ankarbarn": âI havet flyter broderns blod/ I havet strömmar skulden stark/ I havet som gav jord för blod/ I havet följer lillebror."
Litteratur
Athena Farrokhzad
I rörelse
Albert Bonniers förlag