1916 skickar 24-Ă„riga Edith Södergran sina dikter till litterĂ€ra chefen pĂ„ Holger Schildts förlag. Hon skriver: âKan ej bedöma om mitt försök att debutera Ă€r för tidigt eller ej, vore tacksam om ni ville bistĂ„ mig med ett rĂ„d.â
âFrĂ„gan till Schildt Ă€r inte om utan nĂ€r hon ska debutera,â skriver tidningen Vi LĂ€ser.
I en anmĂ€rkning till âSeptemberlyranâ (1918) förklarar Edith Södergran sin ordkonst:
âMin sjĂ€lvsĂ€kerhet beror pĂ„ att jag upptĂ€ckt mina dimensioner. Det anstĂ„r mig icke att göra mig mindre Ă€n jag Ă€r.â
Kan det vara sÄ att föregÄngare vet att de Àr banbrytande?
Det har blivit pĂ„ modet att skriva om historien i barnböcker, att ge upprĂ€ttelse till kvinnor som blivit förbisedda. SuccĂ©böckerna âGod natt-sagor för rebelltjejerâ Ă€r ett av mĂ„nga exempel pĂ„ peppiga girl power-samlingsverk om historiska (och nutida) kvinnor.
Men nÀr dagens författare och illustratörer nu glÀntar pÄ barns dörrar till Hilma af Klints och Edith Södergrans verk Àr det deras gÀrning, inte deras kön, som Àr i fokus.
Det finns nÄgot hjÀltemodigt över konstnÀren Hilma af Klints krav i slutet av sitt liv: att ingen ska fÄ se hennes verk förrÀn 20 Är efter hennes död.
I nya konstbilderboken âHilma af Klint : Kartor över osynlighetenâ tycks 80-Ă„riga Hilma trygg i att en dag kommer vĂ€rlden vara mogen för hennes skapande. En dag, lĂ€ngre fram, lĂ„ngt efter hennes död.
Hon ska fÄ rÀtt. LÄngt senare.
Boken, utgiven av Alfabeta och Moderna Museet, utgĂ„r biografiskt frĂ„n Hilma af Klints (1862â1944) liv. Den bjuder pĂ„ 15 av Hilma af Klints mĂ„lningar, men ocksĂ„ Karin Eklunds illustrationer och mönster som Ă€r inspirerade av den abstrakta konstnĂ€rens fĂ€rgskalor och sjökorten som familjen af Klint ritade i generationer.
Osynliga vÄgrörelser genomsyrar 1800-talets och 1900-talets vetenskapliga upptÀckter. En ung Hilma af Klint stirrar envist pÄ ett glas vatten. Hon vill ha kontakt med andevÀrlden. Hon vill mÄla den.
För att skildra Hilma av Klint mÄste man Àven in i hennes andliga vÀrld. Det gÄr inte att ha det ena utan det andra. Det inser Uppsalaförfattaren Ylva Hillström, som ocksÄ Àr intendent pÄ Moderna Museet.
I konstbilderboken fÄr Hilma af Klints abstrakta mÄlningar bre ut sig, hennes konstnÀrskap lysa.
I sagoboken âLandet som icke Ă€râ möter vi Edith, som likt poeten Edith Södergran (1892-1923) flyr in i en annan vĂ€rld bortom sjuksĂ€ngen. Edith Södergrans far dog i tuberkulos nĂ€r hon var 15 Ă„r och ett Ă„r senare fick hon samma sjukdom.
Södergran var 31 Är nÀr hon dog. Hennes diktsamling Àr inte stor, men betydande.
Finlandssvenskans sista verk âLandet som icke Ă€râ, gavs ut efter hennes död.
Författaren Kristina Sigundsdotter har lÄnat Edith Södergarns vackert motsÀgelsefulla boktitel och Àr mÀrkbart influerad av Södergrans poesi. Boken frÄn Förlaget Àr inte frÀmst en skildring av Edith Södergrans liv, mera en tolkning av hennes tankevÀrld.
HÀmtade ur Edith Södergrans bildsprÄk Àr TÀrningskasterskan som en symbol för döden, vitt och rött i kontrast och Lyckokatten som spinner sin lyckotrÄd. SkÀrvorna i grÀset förstÀrks av Clara Dackenbergs illustrationer.
Dramaturgin pĂ„minner om Astrid Lindgrens âAllrakĂ€raste systerâ. TvĂ„ systrar i en drömvĂ€rld, vacker och underbar, men Ă€ventyrlig och förgĂ€nglig.
Landet som icke Àr och Hilma af Klint : Kartor till osynligheten ger barn vÀgar till poesi och konst. Det Àr litteratur som kan inspirera framtidens pionjÀrer.