Bret Easton Ellis: Folk i Hollywood Àr skamlösa

Han blev "cancelled" lÄngt innan begreppet ens existerade. Men sedan Bret Easton Ellis nya roman "SkÀrvorna" blev en kritikersuccé har han strukits frÄn Hollywoods svarta lista.
–Det visar bara hur skamlösa folk Ă€r i Hollywood, sĂ€ger den amerikanske författaren.

Bret Easton Ellis. Pressbild.

Bret Easton Ellis. Pressbild.

Foto: Casey Nelson/Norstedts

Litteratur2023-10-25 12:03

Bret Easton Ellis Àr i Sverige pÄ en miniturné för att trÀffa sina lÀsare i samband med att "SkÀrvorna" ges ut pÄ svenska. Formen just nu Àr kanske inte den allra bÀsta, förklarar han.

– Jag har börjat med benso igen efter att ha lagt av med det i mĂ„nga Ă„r, men det hĂ€r Ă€r min fjĂ€rde EuropaturnĂ© och det hjĂ€lper verkligen, sĂ€ger Ellis.

Han har tagit ett milligram av det ÄngestdÀmpande lÀkemedlet xanax pÄ morgonen inför en dag av intervjuer i Stockholm.

– Misstaget Ă€r att jag tog det vid 06.10 och trodde att jag skulle kunna somna, men det gick inte, jag var uppe. Jag Ă€r inne i ett slags disigt undervattens-tillstĂ„nd just nu.

”American psycho” stoppades

Bret Easton Ellis blev “cancelled” innan begreppet uppfanns. I början av 90-talet lĂ€ckte explicita utdrag ur “American psycho” ut i pressen. Satiren över New Yorks yuppiekultur kallades misogyn och sĂ„gades som en “barnslig skrĂ€ckfantasi”.

Förlaget Simon & Schuster stoppade utgivningen, men konkurrenten Knopf publicerade istÀllet berÀttelsen om den skivsamlande seriemördaren Patrick Bateman 1991, som sedan dess har fÄtt ett evigt liv i kulturen.

Ellis sĂ€ger sjĂ€lv att han ser skrivandet mer som en hobby Ă€n en karriĂ€r och “SkĂ€rvorna” Ă€r hans första roman sedan “Imperial bedrooms” (2010). Han har inte gjort nĂ„gon bokturnĂ© i USA och knappt trĂ€ffat press i hemlandet.

– I USA Ă€r jag en “bad boy” som inte accepteras av litteraturpressen. Mitt liv, mitt twittrande och min podcast recenseras. Jag skriver inte böcker som vinner priser eller som kritiker vill ge bra recensioner. Om du gillar Bret Easton Ellis kommer du att fĂ„ sparken frĂ„n din tidning, sĂ€ger Ellis och skrattar.

“SkĂ€rvorna” Ă€r en blandning av skrĂ€ckfilmsgenren slasher och en autofiktiv uppvĂ€xtskildring dĂ€r den medelĂ„lders författaren minns tillbaka till 1981. Den unge Bret Ellis vĂ€xer upp bland barnen till Los Angeles privilegierade filmelit. Robert Mallory, den nye killen i klassen pĂ„ high school, bĂ„de attraherar och skrĂ€mmer honom. Samtidigt kommer seriemördaren TrĂ„laren allt nĂ€rmare Brets grupp av vĂ€nner.

Hemsökt av det förflutna

Ellis har tĂ€nkt pĂ„ hĂ€ndelserna i “SkĂ€rvorna” i 40 Ă„r men kunde inte börja skriva om dem förrĂ€n 2019. DĂ„ gick hans pojkvĂ€n igenom en “psykotisk episod” samtidigt som Ellis hemsöktes av minnen frĂ„n biograferna, restaurangerna och nattklubbarna som han och hans vĂ€nner brukade besöka 1981 men som nu försvunnit.

– Jag tĂ€nkte tillbaka pĂ„ den tiden för att allt var sĂ„ mycket bĂ€ttre dĂ„. Jag var sĂ„ mycket lyckligare. Den hĂ€r uppdelade vĂ€rlden i dag med all sociala medier-skit Ă€r förfĂ€rlig, sĂ€ger Ellis.

TT: Amerikanska lÀsare har reagerat starkt pÄ att boken innehÄller mycket sex. Varför Àr det sÄ kÀnsligt i dag tror du?

– Jag förstĂ„r det inte, i en vĂ€rld av Onlyfans dĂ€r allt Ă€r sĂ„ sexualiserat. Men vad betyder det egentligen? Jag lĂ€ser att unga mĂ€nniskor har mindre sex nu Ă€n nĂ„gonsin.

TT: Jag tror att en del av dem fÄr bekrÀftelsen genom sociala medier.

– Förlorare. Vilket gĂ€ng förlorare.

“SkĂ€rvorna” Ă€r under utveckling för att bli en tre sĂ€songer lĂ„ng serie pĂ„ HBO skriven av Ellis och potentiellt regisserad av italienske Luca Guadagnino ("Call me by your name"), norske Kristoffer Borgli och Ellis sjĂ€lv.

– Jag har haft flera manus under utveckling i 20 Ă„r. Serier som jag fĂ„tt vĂ€ldigt bra betalt för men som aldrig filmats. Jag jobbar pĂ„ piloten nu och det vore jĂ€ttebra om det fortsĂ€tter. HBO verkar seriösa, men man vet aldrig, sĂ€ger han.

”Hollywood Ă€r skamlöst”

“SkĂ€rvorna” har Ă„terupprĂ€ttat Ellis status i Hollywood. Han blev svartlistad en period efter essĂ€samlingen “White”, som kritiserade politisk korrekthet, offerkultur och sociala medier-drev. Enligt Ellis en ideologisk "hysteri" som ett slags motreaktion pĂ„ Donald Trumps period som president.

– Som tur Ă€r hĂ€nde “SkĂ€rvorna” och allt föll pĂ„ plats. Den fixade min svartlistning. Det visar bara hur jĂ€vla skamlösa folk Ă€r i Hollywood. De var sĂ„ krĂ€nkta av “White”.

— “SkĂ€rvorna” startade ett budgivningskrig! De tvĂ„ bolagen som gett mig sparken kastade pengar pĂ„ mig för att fĂ„ rĂ€ttigheterna. Äckligt, sĂ€ger Ellis.

Han beskriver sig sjĂ€lv som en “fungerande alkoholist” och tar en cocktail vid samma tid varje dag (“19.30 men det har börjat bli 18.30”). Inför ett författarsamtal rĂ€cker tre klunkar för att bli avslappnad. I övrigt har Ellis tröttnat pĂ„ att festa.

– Det Ă€r inte det stora Ă€ventyr det en gĂ„ng var, som nĂ€r jag var 29 eller 39. Jag Ă€r inte lĂ€ngre inne i det dĂ€r exhibitionistiska “se pĂ„ mig”-tillstĂ„ndet dĂ„ jag kunde trĂ€ffa nĂ„gra groupies, ta kokain efterĂ„t och skjuta upp alla mina intervjuer till eftermiddagen nĂ€sta dag, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Nu fĂ„r tanken pĂ„ kokain mig att mĂ„ illa, men pĂ„ mina bokturnĂ©er pĂ„ 90-talet frĂ„gade jag alltid mina förlĂ€ggare “var finns langaren?” och alla visste!

Fakta: Bret Easton Ellis

Född: 1964

Bor: Los Angeles, USA

Yrke: Författare, manusförfattare, regissör, kritiker, podcastvÀrd.

Böcker: “Noll att förlora” (1985), “Lustans lagar” (1987), “American psycho” (1991), “Glamorama” (1998), “Lunar park” (2005), “Imperial bedrooms” (2010), “White” (2019), “SkĂ€rvorna” (2023).

Filmmanus: “The informers” (2008),“The Canyons” (2013), “The curse of the downers grove” (2016), “The smiley face killers” (2020).

Aktuell med: Den svenska översĂ€ttningen av romanen “SkĂ€rvorna” (Brombergs förlag) samt “The Bret Easton Ellis podcast” pĂ„ Patreon.


Fakta: Tre filmer som "misstolkat" Bret Easton Ellis skrivande.

Flera av Ellis romaner och manus har blivit filmer som varit relativt trogna sin förlaga. Exempelvis “American Psycho” (2000) och “Rules of attraction” (2002), men generation x-författaren har mĂ„nga gĂ„nger kĂ€nt att hans verk muterat bortom igenkĂ€nning i Hollywoods hĂ€nder.

Manus: Smiley face killers (2020).

En effektiv liten film, sÀger Ellis, som ÀndÄ var besviken över bristen pÄ homoerotik och hur klyschig sekten blev i slasherfilmen dÀr collegekids kidnappades runt om i Los Angeles.

Ellis beskriver inspelningen som “en extremt obehaglig upplevelse”. Ett kontrakt stoppade honom frĂ„n att regissera och hans affĂ€rspartner kopplade in advokater för att driva igenom att produktionen anstĂ€llde regissören Tim Hunter.

Manus och förlaga: “The informers” (2008)

Baserad pÄ Ellis novellsamling med samma namn frÄn 1994, om rika och alienerade mÀnniskor som knarkar och har meningslöst sex i ett farligt Los Angeles.

Ellis ville regissera men lĂ€rde sig att de flesta av de Ă€ldre skĂ„despelarna – Mickey Rourke, Kim Basinger och Billy Bob Thornton – inte vill jobba med förstagĂ„ngsregissörer. Produktionen blev problematisk och filmen liknade inget som Ellis skrivit.

Jag tycker om delar av “The informers” men allt var en sĂ„dan katastrof att det ledde till ett psykiskt sammanbrott för mig. Visst folk har dött och jag har haft emotionella problem men dĂ„ förlorade jag vĂ€nner samtidigt som alla var sĂ„ hoppfulla över filmen, och sedan hur resultatet blev
 det var verkligen mitt livs lĂ€gsta punkt.

Förlaga: “Less than zero” (1987)

Jag har börjat tycka jĂ€ttemycket om “Less than zero”. Jag vet ingen annan LA-tonĂ„rsfilm som Ă€r gjord pĂ„ den skalan. Inte “Fast times at Ridgemont high”, inte “Valley girl”, det hĂ€r var riktiga pengar. Den sĂ„g episk ut. Nattklubbscenerna, festen i Beverly Hills, nattfotot i Palm Springs. Den har ingenting att göra med min bok, men det Ă€r verkligen en förvĂ„nansvĂ€rt vacker film och jag tror att den innehĂ„ller den enda bra skĂ„despelarinsatsen av Robert Downey Jr.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!