Språket vidgas, man har alltid nytta av det och särskilt viktigt är det för barn som vuxit upp i en digital era. Det tycker Akademibokhandelns butikschef Maria Andersson om läsning.
Hon själv uppmuntrade sin son när han var liten, att läsa så mycket som möjligt. Idag är sonens läslust liten men när han var yngre hade Maria ett knep.
– Han fick samla Läsborgarmärken, säger hon och håller upp det röda läskortet från Akademibokandeln.
På kortet finns tre olika delar med fem spalter i varje, där barnet kan fylla i datum och titel på böcker som lästs. Efter fem stycken får man det vita Läsborgarmärket och totalt finns det tre märken att samla.
– När han hade läskortet blev han mer manad att läsa, säger Maria.
Medina Skenderagic på Akademibokhandeln är expert på ett annat läsknep som butiken snappat upp använder sig av.
På nedre våningen står ett bord fullt med varierande genrer men med fokus på skönlitteratur för unga vuxna. På skylten står det "Booktok" och hänvisar till den trend på appen Tiktok där litteraturintresserade pratar, skojar och tipsar om olika böcker de läst.
– Det var många som började fråga om böckerna som dök upp på Tiktok, så det här utbudet har blivit jättepoppis, säger Medina.
Personligen är hon glad över litteraturen som numera finns på Booktok-bordet.
– Jag har själv läst och gillar många av böckerna. Och de flesta av dem hade vi nog inte tagit in i vanliga fall.