Mitt serietidningsintresse har verkligen ökat de senaste åren. Och vi är nog flera som delar denna växande passion. Detta mycket tack vare den boom av feministiska serieskapare som med sylvass precision lyckas peka på rådande samhällstendenser. Men i mitt läsande av dessa oerhört välgjorda album funderar jag ofta över hur lång tid det måste ha tagit att tänka ut, skriva och teckna dem. Det känns som ett trippeljobb där serietidningsmakaren både är idéspruta, illustratör och författare. Så jag gjorde det enda rimliga och kontaktade en av mina husgudar, serietecknaren Nina Hemmingsson , för att ta reda på svaret.
– Det är svårt att säga och egentligen tycker jag att tidsaspekten känns ganska ointressant för skapandet, säger hon. Sedan beror det på vem du frågar. Det finns personer som Martin Kellerman, som bland annat gjort serien "Rocky", som ritar en stripp om dagen och Gunnar Lundkvist, bakom "Katten Klas", som får ihop en ruta i veckan. Inget är bättre eller sämre eller något annat, det handlar bara om att hitta ett tempo man själv kan arbeta i.
Men hon är noga med att poängtera att tid och pengar såklart hänger tätt samman.
– Jag är ganska så långsam och gör mycket vid sidan om serieskapandet – så mina album kommer ut ungefär vartannat år. Men det är ju en fråga om pengar. Om någon hade givit mig en bunt sedlar och sagt "varsågod, teckna en bok" så hade jag gjort det på heltid. Så är det tyvärr inte, utan det är det jag gör utöver tecknandet som jag drar in pengar på.
När hon sedan tecknar blir det en ruta i taget, för hand, på papper och utan att skissa innan. Vidare berättar hon att hon aldrig har gjort ett album från början till slut. Utan hon tecknar på tills det finns tillräckligt mycket material att trycka. Hon understryker att hon anser att det är viktigt att man är aktsam om sin kreativitet och inte pressar slut på den.
– När jag tecknade för Aftonbladet hade jag svårt att få ihop den enda rutan i veckan och så fort jag kände att det inte var roligt längre så sa jag upp mig. Men det är lite dubbelt, för jag tycker att det är bra att ha deadlines så man faktiskt blir klar. Och jag gillar också att känna lite press, hur svetten rinner och att man sista natten inte vet om man faktiskt kommer att bli klar.
För Nina Hemmingsson tar också de olika delarna av serieskapandet olika lång tid och tankekraft.
– Jag tänker nästan jämt på vad jag ska göra här näst men det som tar mest tid är språket. Hade jag bara tecknat hade jag nog kunnat göra det supersnabbt, men att formulera sig och kombinera text och bild tar tid.
Så svaret blir nog att det inte finns något givet svar. Men om alla serietecknare vore miljonärer skulle det bli många fler seriealbum på hyllorna.