När kom du på idén att bli operasångerska?
– Som fyraåring såg jag Mozarts "Trollflöjten" på Operan. Sedan blev jag helt inne på det. Jag satt i klätterträdet utanför dagis och sjöng Nattens drottnings aria. Den rollen är fortfarande en av mina drömroller.
Så du är koloratursopran?
– Nja, snarare mezzosopran med intresse för koloraturer. Jag har faktiskt haft rollen i en elevuppsättning på senare år, men då var den transponerad. Det är roligt att få leka med materialet lite.
Vilken bakgrund har du?
– Jag gick i skolan i Uppsala Waldorfskola i Hågaby. Där var det en hel del teater och musik och jag gillar att agera. När jag läste på Uppsala universitet gick jag en kurs i solosång och fastnade för det. Sedan har jag gått sångutbildningar på Birkagårdens folkhögskola och Vadstena folkhögskola, samt kandidatprogrammet i sång på Musikhögskolan i Stockholm.
Vad håller du på med just nu?
– Mitt examensprojekt för Musikhögskolan. Det är Kurt Weills "De sju dödssynderna". Stycket är inte så känt och sällan framfört, men bara ungefär en halvtimme långt.
Har du några fler drömroller?
– Jag sjunger gärna musik av Rossini och Händel. Drömroller är Rosina i "Barberaren i Sevilla", Askungen i operan med samma namn och Eboli i "Don Carlos". Men den sistnämnda kan jag nog göra först om några år för rollens tyngd.