Wolfenstein som dussinaction

Wolfenstein och Id Software är inte längre synonyma med innovation och revolution. Nya Wolfenstein har blivit en dussinshooter mot en historisk kuliss, skriver Michael Gill.

Svart magi och cybernetiskt förstärkta nazister - inte riktigt lika relevanta idag som för 17 år sedan.

Svart magi och cybernetiskt förstärkta nazister - inte riktigt lika relevanta idag som för 17 år sedan.

Foto:

Kultur och Nöje2009-09-03 15:00
Att blicka tillbaka 17 år i datorspelshistorien är som att gräva sig tillbaka till den mörkaste medeltid. Eoner av tid har förflutit sedan de dagar då datorspelandet var så långsamt och begränsat som det var då, 1992. Den verkliga brytpunkten - som lyfte hemdatorn till det spelmonster den nu måste räknas till - kom först fyra år senare, när det tekniska mästerverket Quake släpptes. Id Software, med programmeringsgeniet John Carmack bakom tangenterna, revolutionerade spelvärlden och synen på datorn som spelplattform. Men grunden för den elektroniska omstörtningen la John Carmack och Id Software alltså 1992, med ur-fps:et (first person shooter) Wolfenstein 3D. Polsk-amerikanske soldaten BJ Blazkowicz rymde från ett jättelikt nazistslott och spöade en Hitler iklädd robotrustning. Resten är historia.

BJ Blazkowicz är tillbaka, både på gott och ont. Wolfenstein och Id Software är inte längre synonyma med innovation och revolution, så som de en gång var. Wolfenstein har gått och blivit en dussinshooter som ingen riktigt bryr sig om - och det är väl till viss del motiverat. 2009-versionen av Wolfenstein har ett par riktigt underhållande stunder (och nazister med övernaturliga krafter är ju svårslagna som ultimata bad guys), men allt som allt bjuds man inte på någon upplevelse att minnas. Buskisaction mot historisk kuliss (i ett spel med lätt föråldrat utseende) känns inte längre särskilt fräscht och nyskapande. Raven Software försöker visserligen bädda in spelet i en fängslande historia - men sättet den berättas på är mindre lyckad. Flerspelarläget ger visserligen spelet en något lite längre livslängd, men det är svårt att förstå varför id inte lät erkända Splash Damage (som gjort Wolfenstein: Enemy Territory) få chansen att utveckla spelläget ytterligare.

Mycket har hänt på den tiden som flytt sedan världens datorspelare för första gången bröt sig ut ur sitt Wolfenstein-fängelse. Tyvärr har den legendariska spelserien inte hängt med i utvecklingen. Det är dags att pensionera BJ Blazkowicz nu.
Wolfenstein
Företag: Raven Software/id Software
Plattform: PC (PS3, Xbox 360)
Genre: Action
Ungefärligt pris: 449 kr
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!