Wolfenstein som dussinaction
Wolfenstein och Id Software är inte längre synonyma med innovation och revolution. Nya Wolfenstein har blivit en dussinshooter mot en historisk kuliss, skriver Michael Gill.
Svart magi och cybernetiskt förstärkta nazister - inte riktigt lika relevanta idag som för 17 år sedan.
Foto:
BJ Blazkowicz är tillbaka, både på gott och ont. Wolfenstein och Id Software är inte längre synonyma med innovation och revolution, så som de en gång var. Wolfenstein har gått och blivit en dussinshooter som ingen riktigt bryr sig om - och det är väl till viss del motiverat. 2009-versionen av Wolfenstein har ett par riktigt underhållande stunder (och nazister med övernaturliga krafter är ju svårslagna som ultimata bad guys), men allt som allt bjuds man inte på någon upplevelse att minnas. Buskisaction mot historisk kuliss (i ett spel med lätt föråldrat utseende) känns inte längre särskilt fräscht och nyskapande. Raven Software försöker visserligen bädda in spelet i en fängslande historia - men sättet den berättas på är mindre lyckad. Flerspelarläget ger visserligen spelet en något lite längre livslängd, men det är svårt att förstå varför id inte lät erkända Splash Damage (som gjort Wolfenstein: Enemy Territory) få chansen att utveckla spelläget ytterligare.
Mycket har hänt på den tiden som flytt sedan världens datorspelare för första gången bröt sig ut ur sitt Wolfenstein-fängelse. Tyvärr har den legendariska spelserien inte hängt med i utvecklingen. Det är dags att pensionera BJ Blazkowicz nu.
Wolfenstein
Företag: Raven Software/id Software
Plattform: PC (PS3, Xbox 360)
Genre: Action
Ungefärligt pris: 449 kr
Företag: Raven Software/id Software
Plattform: PC (PS3, Xbox 360)
Genre: Action
Ungefärligt pris: 449 kr
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!