Plötsligt händer det. En konstnär, välkänd och omtyckt men kanske inte ett samtalsämne vid det dagliga kaffebordet, lyfts fram och blir just det. Ett hett samtalsämne. Ett fokus för det granskande ögat.
Den granskningen håller han säkert för, Gusten Widerbäck, konstnären som gjorde en resa i tiden men inte i rummet.
Till Uppsala där han växt upp, återvände han efter konststudier på Konstakademien och Konstnärsförbundets skola i Stockholm. Han flyttade till Årsta 1918 och blev kvar där till sin död 1970.
Årtionde efter årtionde målade han Uppsalas profil med Slottet och Domkyrkan, och slätten från Årsta och norrut med Vaksala kyrka som fokuseringspunkt. Från början i tydlig nationalromantisk andra, där landskapet fick gestalta det, som sades vara den svenska folksjälens känsla för naturen och landet.
Senare stramade han upp sitt måleri, koncentrerade sig på essensen i den känsla han fann i motiven, renodlade motiven bortom nationalromantikens känslosamma "nordiska ljus" och vida horisonter, men utan att förlora sin lyhördhet för landskapets och stadsbildens nyanser.
Han målade annat också, interiörer, porträtt. Men det är som slättmålare och stadsmålare han lever kvar i mångas medvetande. Och hans målningar finns i många familjer i och runt om Uppsala.
- Gusten Widerbäck har betytt mycket för vårt seende, säger Helena Harnesk, författare och stadsvandringsguide i Uppsala.
- Det var han som öppnade Uppsalabornas ögon för stadssilhuetten, säger Christer Hansson, gallerist i Uppsala.
Tillsammans har de skrivit boken Gusten Widerbäck, Uppsalas och slätternas målare, som just släppts vid ett event på Upplandsmuseet - lagom till Konstmuseets och Vasa Konsts Widerbäckuställningar, som öppnas helgen 8 respektive 9 december.
Christer Hansson har länge varit intresserad av Gusten Widerbäck. Hans galleri är specialiserat på svenskt måleri från sent 1800-tal till i dag. 2008 hade galleriet en stor Widerbäckutställning och nu är det dags igen med ett 80-tal verk, som Christer Hansson lånat från olika ägare, han själv inräknad.
Utställningen på Konstmuseet samlar slättbilder och stadsmiljömålningar i det stora tvådelade rummet i museets entréplan. Skisser, teckningar, akvareller och gouacher ur den donation Gusten Widerbäck gav museet strax före sin död, visas i ett rum intill.
Helena Harnesk och Christer Hansson presenterade sin bok inför en publik på flera hundra personer i Upplandsmuseet häromveckan.
- Vi märker att intresset för Gusten Widerbäck är stor. Med boken vill vi visa hans utveckling under en 70-årig konstnärskarriär.