Föreställningen heter ”Dom första tjugo” och egentligen avrundar den en turné som gruppen har gjort på olika vårdinrättningar i Uppsala län. Den kan närmast beskrivas som en räcka nedslag i ett par människors uppväxt. De har gått i samma klass och funnits i varandras värld men aldrig riktigt känt varandra. I en räcka återblickar skildras deras liv, från det att de var tre år och upp i vuxen ålder.
– Det handlar om att växa upp. Varje återblickstund, som till exempel mellanstadiediscot och den första kärleken, har en sång som skapar en värld i sig, säger Emil Ingmar, som har skrivit musiken och medverkar på piano och med sång.
– Vi hoppar in och ut i olika åldrar. Jag tror det finns mycket att känna igen i texterna. De är så roliga att sjunga, säger Ida Löfholm som också medverkar.
På scenen finns även Tove Brandt på kontrabas.
Gruppens konstnärliga ledare och regissör Dag Thelander har skrivit ”Dom första tjugo” tillsammans med Emil Ingmar.
– Vi vill göra musikaler för vuxna. Det låter kanske lite pretentiöst. Jag menar inte att våra föreställningar ska vara supersvåra och svarta. Men de ska kännas som att de är på riktigt, ungefär som riktigt bra middagssamtal, säger Dag Thelander.
Han berättar om separationen inom Teater C. Gruppen delades vid årsskiftet i två, varav Östfronten under ledning av Dag Thelander blev den ena och Uppsalas Fria Teater blev den andra, konstnärligt ledd av Andrea Geurtsen.
– Vi var inte osams eller så utan ville helt enkelt göra olika saker. Delningen skedde i samråd med våra bidragsgivare (Uppsala kommuns kulturnämnd, Region Uppsala, och Studieförbundet Bilda, reds anm.) och vi delade även på bidragen, berättar han.
Östfronten ska spela en till offentlig föreställning under våren. De gästar Uppsala stadsteater med brevmusikalen ”Tills vi ses” 29 mars. Den handlar om en ung kvinnas förtidiga död. Publiken får följa hennes livshistoria baklänges. Ensemblen, som denna gång är något större och bland annat innehåller Per Wickström, ”läser” hennes återfunna brev i tonsatt form.
Till hösten satsar Östfronten lite större och gör en musikal om nationalekonomen Milton Friedman. Urpremiären blir på Lilla teatern i Helsingfors, men sedan kommer gruppen tillbaka till hemmascenen på Köttinspektionen. Där ges den ett tag innan de drar vidare för att gästspela på Teater Tribunalen i Stockholm.