POP/FOLK. Sinéad O’Connors karriär har varit lika kontroversiell som den varit ojämn, alltsedan genombrottet med Prince-låten Nothing compares 2 U för två decennier sedan.
Och river man sönder ett fotografi av påven i direktsänd amerikansk TV blir reaktionerna förstås inte nådiga.
Kritiken av katolska kyrkan återspeglas med vidmakthållen indignation och vrede på hennes nya album, i ett spår som Take off your shoes. Det handlar om katolska prästers övergrepp på barn och hur detta mörkats av kyrkan.
Vreden går hand i hand med sårbarheten i O’Connors artisteri. Och det har hon nog aldrig uttryckt med sådan konsekvens i låtskrivandet som här.
Detta i hjärtslitande relationssånger som balanserar på randen till förtvivlan, liksom ett flertal rollberättelser som på olika sätt tar utsatthetens perspektiv, t ex den ensamstående förskjutna mamman i I had a baby.
Producenten John Reynolds har skapat en lågmäld ljudbild som påminner om O’Connors tidiga skivor, där diskreta technorytmer blandas med irländsk folkton. Inget nytt i det, men en mycket stark samling sånger, stundtals med drag av bikt eller bön.