Vesna Stanisic gör kunglig teater

Dramatenhuset i Stockholm firar hundraårsjubileum under 2008. Firandet inleds med föreställningen Tre kronor, baserad på tre Strindbergspjäser. Vesna Stanisic, som har Uppsalabakgrund, är föreställningens dramaturg.

Vesna Stanisic började sin svenska karriär med att vara dramaturg på Panikteatern i Uppsala. Nu har hon det dramaturgiska ansvaret för Dramatens jubileumsföreställning Tre kronor.

Vesna Stanisic började sin svenska karriär med att vara dramaturg på Panikteatern i Uppsala. Nu har hon det dramaturgiska ansvaret för Dramatens jubileumsföreställning Tre kronor.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2007-12-27 15:02
Vesna Stanisic tar emot UNT i Dramatens personalingång på Nybrogatan. Hon kilar sedan vant omkring i gångarna runt scener och salonger i det stora Dramatenhuset för att hitta en Strindbergsbyst att ställa sig vid till fotograferingen.
Vesna Stanisic har gått ut och in i Dramatenhuset under de senaste fem åren på olika projektanställningar. Men att vara huvudansvarig dramaturg för Dramatens jubileumsföreställning är nog det största hon hittills varit med om i sin yrkeskarriär.

I lite mer än femton år har hon bott i Sverige och under de första av dem arbetade hon som dramaturg på Panikteatern i Uppsala. Den första pjäs hon skrev på svenska, Låtsasliv, skrev hon direkt för den gruppen. Sedan dess har hon skrivit och översatt flera pjäser, både från svenska till serbiska och tvärtom. Strindberg har hon varit förtjust i sedan hon gick utbildningen på Teater- och Filmakademin i Belgrad.
- Det är människan som är viktig för Strindberg, den motsägelsefulla och irrationella och han låter sina rollfigurer få korta, laddade repliker. En del av dem är som explosioner, säger Vesna Stanisic när vi slagit oss ned i hennes arbetsrum.
- I min bearbetning är jag trogen Strindberg, men otrogen i förhållandet till den verkliga historien. Den fråga som sysselsatt mig och som regissörerna arbetar med är vad nationell identitet egentligen är och det är en fråga som inte är bunden i någon historisk tid.

Var och en av de tre pjäserna Gustav Vasa, Kristina och Gustav III är cirka tre timmar långa i original. Vesna Stanisic har bearbetat och kortat ned dem till "biofilmlängd" 1 timme och 20 minuter vardera. De ska spelas under samma kväll med långa pauser mellan. Alla tre har samma scenograf, ljussättare och dramaturg, men regissörerna är tre olika, Åsa Kalmér, Jagos Markovic och Maria Åberg. Torkel Pettersson spelar Gustav Vasa, Elin Klinga Kristina och Michael Nyqvist ska gestalta Gustav III i tre olika ensembler.
- Dessa tre kungligheter har var sitt sätt att förhålla sig till makten. Gustav Vasa sätter sin roll som landsfader före det personliga, Kristina vägrar underordna sitt personliga liv och abdikerar, Gustav III har accepterat rollen som makthavare och spelar den ända in i döden, säger Vesna Stanisic.
- Alla är de tragiska och man behöver inte vara kung för att känna igen sig i dem.

Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm beställde hennes text för några år sedan och den var hon färdig med redan 2005. Nu är hon glad att hon kan fortsätta följa repetitionerna på plats.
- Det är först då skådespelarna börjar säga replikerna som man vet om de stämmer, säger Vesna Stanisic.
Det var när hon hade arbetat med den futuristiska föreställningen Den sudanesiska ammans heliga bröst för Panikteatern i Uppsala som hon blev uppringd av Dramatendramaturgen Magnus Florin och fick lektörsuppdrag, att läsa pjäser på serbiska. Sedan gjorde hon tre dokumentärfilmer för serbisk tv som alla handlar om livet bakom scenen på Dramaten. Ingen av dem har dock visats i Sverige. Filmerna gjorde att chefen för Nationalteatern i Belgrad ville ha Vesna Stanisics hjälp att få kontakt med Dramatenchefen. Därmed startade ett samarbete mellan teatrarna och Vesna Stanisic kom att bli projektledare för I Europas utkanter, ett projekt för teaterutbyte där även Uppsala Stadsteater är med och som pågår fortfarande.
Vesna Stanisic tycker att hon har mycket att tacka Panikteatern för.
- Vilken tur att jag kom till just Panikteatern när jag var ny i Sverige. Jag blev stärkt av dem. De var så fördomsfria, jag behövde aldrig hävda min kompetens. Tidigare hade jag arbetat på den största teatern i Belgrad, men ingen av mina referenser var riktigt gångbara i detta nya land, berättar Vesna Stanisic.
- Varje dag fick jag ett nytt ord i uppgift av dem, att lära mig uttal och betydelse. Att arbeta med språket är det roligaste jag vet.
Vesna Stanisic
Född 1961 i Belgrad
Utbildning: Teater och filmakademin i Belgrad 1980 - 1984
Kom till Sverige 1991. Läste svenska i Eskilstuna. Började på Panikteatern i Uppsala 1994 som dramaturg, kom sedan till Teater Dacapo som producent. Arbetar numera som producent på Pygméteatern i Stockholm, samt är projektanställd på Dramaten som dramaturg för Tre kronor.
Bor: i radhus i Täby
Familj: man som är ingenjör och tre stora barn
Favoritsysslor på fritiden: laga mat och ställa till med större och mindre fester
Aktuell med: Tre kronor, tre Strindbergspjäser kortade till en gemensam jubileumsföreställning med premiär 12 januari på Dramatens stora scen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!