Vernissage med kulturhistoriska plagg

Både Sven ”Sleven” Säfwenbergs turtröja och Salomon August Andrées blåa tröja som han använde för att bevara sin dagbok i, kan ses på en stickutställning på Upplandsmuseet. Den har vernissage lördag 22 mars.

Ivar Arosenius kofta

Ivar Arosenius kofta

Foto: Pressbild/Upplandsmuseet

Kultur och Nöje2019-03-18 07:00

Utställningen är ett samarbete med stickförfattaren Celia B Dackenberg. Hon har tidigare arbetat som bildlärare och chefredaktör på tidningen "Hemslöjd". Efter att hon pensionerade sig blev hon författare och stickare på heltid samt släppte ett flertal böcker om stickning. ”Sagornas stickbok” kom ut 2015 och två år senare kom ”Kulturkoftor”.

– Jag började sticka på allvar när jag kom i kontakt med hemslöjden i Västerbotten. Detta var alldeles i början av 80 talet, då behövde de någon som kunde sticka till en utställning. Så jag fick en förfrågan om jag ville sticka till utställningen och jag svarade ja. Det var underbart, för det var starten till mitt liv som stickare. I och med utställningen kom jag in på den västerbottniska mönstertraditionen, som öppnade en helt ny värld. Det handlade mycket om vävda mönster, säger Celia B Dackenberg.

Utställningen, som öppnar på Upplandsmuseet den 22 mars, bygger på Celia B Dackenbergs två senaste böcker. Tillsammans med originalplagg från museet visas även Celia B Dackenbergs egna skapelser upp.

– Hennes koncept är att gå in genom plagget i en historia eller sagobok, och fördjupa sig i olika berättelser. Det blir som ett detektivarbete kring personerna, eller som om hon är en stickdetektiv. Celias ambition är ju att uppmuntra till läsning och fördjupning inom kulturhistoria och andra fantasivärldar. Hon brukar säga att stickningen öppnar dörrar till alla typer av världar, både verkliga och i fantasin, säger Ylva Lewenhaupt, utställningsproducent vid Upplandsmuseet.

Vad hoppas ni lyfta med utställningen?

– Grundtanken är att främja utforskningen av stickning som hantverk. Tillsammans med Celia vill vi skapa engagemang för stickning med den här utställningen. Stickning engagerar ju inte bara äldre eller yngre, utan det är just nu väldigt populärt bland alla åldrar, säger Ylva Lewenhaupt.

Celia B Dackenberg har samlat på idéer kring kulturkoftor och sagotröjor sedan hennes barn var små. Hon fann att många illustratörer använde sig av bilder på stickat i sagornas värld. Bilder på stickat är lämpligt för det formar sig på ett visst sätt efter barnets kropp och detta gör det enklare att skapa en karaktär som man kan känna igen sida efter sida genom boken.

– Om man tar Pippi Långstrump som exempel. Tittar man noga på hennes strumpor har de inte bara olika färg men de är också stickade med olika teknik, den ena strumpan är spiralstickad. Det passar Pippi bra för det finns ingen häl på dem, man kan dra på sig dem åt vilket håll som helst, berättar Celia B Dackenberg.

Hon hoppas själv att folk tar till sig hur många berättelser som kan rymmas i ett stickat plagg, efter de besökt utställningen.

– Den mest fantastiska originaltröjan är den från Andréexpeditionen. Det var just den tröjan som räddade Andrées dagbok under expeditionen. Han virade in den i skohö och sen i sin blå tröja. 30 år senare hittade man den av en slump, den hade klarat sig. Även Slevens målvaktskofta är fantastisk. Han var känd som världens bästa bandymålvakt, kom från Uppsala och påstod att tröjan var hans magiska turkofta. Den fick heller inte tvättas under bandysäsongen. Han hade samma tröja i 25 år och även om den blev sliten och uttänjd, stoppad och lagad, så höll den hur bra som helst. Det berättar någonting om värdet av ett stickat plagg, säger Celia B Dackenberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!