Vems är pjästexten?

Vem har ansvaret för en pjäs på teatern? Är det dramatikern som skrivit texten eller regissören och skådespelarna som gestaltar den? Frågan är brännande aktuell med anledning av Cristina Gottfridssons kritik av uruppförandet av hennes pjäs "Fallet Kapten Klänning".

Foto: Patrik Lundin

Kultur och Nöje2014-04-26 06:00

Dramatikerförbundet har reagerat och i en debattartikel i onsdagens Svenska Dagbladet skriver recensenten Ylva Lagercrantz Spindler att " författare har rätt till sitt eget verk" och anser att pjäser på dokumentär grund kräver extra stor känslighet av dem som arbetar med dem. Detta med anledningen av uruppförandet i Uppsala av "Fallet Kapten Klänning".

Cristina Gottfridsson var inte nådig i sin kritik efter urpremiären på Uppsala stadsteater av hennes pjäs.

"Det kvasikonstnärliga töcken som teatern släppt fram till premiär förtjänar stryk och är inte den pjäs som jag har skrivit". Det skrev hon i ett öppet brev till UNT med flera i förra veckan.

Hon menar att vissa repliker är fördelade annorlunda än vad hon tänkt och att man missar att bygga upp rollkaraktärerna som hon funderat ut dem i föreställningen och blivit tillfrågat när texten har ändrats.

Men föreställningens regissör Eugenia Gorelik tycker att Cristina Gottfridssons kritik är obefogad. Hon säger till Aftonbladet:

- Hon har all rätt till sina känslor men jag håller inte med henne. Om hon har föreställt sig att det ska se ut på ett annorlunda sätt och känner sig missnöjd är det tråkigt, säger Gorelik

Från Dramatikerförbundet får Cristina Gottfridsson stöd.

– Publiken borde kunna vänta sig att få ta emot en pjäs som författaren har skrivit den när den spelas första gången, säger Birgit Hageby, vice ordförande i Dramatikerförbundet.

Hon menar att det är viktigt att teatrarna ger dramatikern samma status som en regissör har under framväxten av en teaterföreställning.

– Det viktiga för alla är väl att få fram bra föreställningar? Att resultatet blir dåligt är inte bra för någon av de inblandade.

Varje större teater har en dramaturg, vars arbete är att föra samtal med teaterchefen om pjäser och om repertoaren och med regissören om hur en text kan hanteras i regiarbetet.

– Man kan säga att en dramaturg är textens representant på teatern, säger Marie Persson Hedenius, som är Uppsala stadsteaters enda dramaturg.

Men när det gäller "Fallet Kapten Klänning" vägrar hon att uttala sig, då hon och Cristina Gottfridsson är goda vänner privat.

Linus Tunström, chefen för Uppsala stadsteater, berättar att han själv varit med om en liknande sak som regissör, då han satte upp Arnold Weskers "Köket" på Göteborgs stadsteater 2002. Dramatikern tyckte att hans text hade förvanskats och hotade med stämning. Men det blev inget.

– Ytterst handlar alla konstnärliga avvägningar om smak, men man kan alltid diskutera vissa val i en teaterföreställning, säger Linus Tunström.

Förmodligen är sista ordet inte sagt om Uppsala stadsteaters uppsättning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!