Musiktidningen Novells sista nummer har två framsidor. En svart utanpå den vanliga där reportage som aldrig blev av står med. ”Owe Thörnqvist talar ut om fejden med Just D”, ”Ja, magistern! Nu bygger Ken Ring skola i Kenya”, ”Anders Borg: jag saknar Docklands”.
Det är ett bra sätt att göra luckan som nu kommer att uppstå i svensk musikjournalistik tydlig. Novell var ensam om långa reportage som handlade lika mycket om människorna och samhället bakom och omkring musiken som om musiken i sig.
Tio nummer hann det bli och i det sista får man som läsare möta Peter Sunde som fick ta den största delen av smällen i Pirate Bay-åtalets efterspel, ett ambitiöst reportage om Bröderna Herreys utfrysning ur det svenska musiklivet och den hajpade rapparen Gnuccis skaparkris under arbetet med debutalbumet. Liksom i tidigare nummer handlar det om långa och ambitiösa artiklar som går på djupet.
Som Uppsalabo är Novells sista nummer också intressant eftersom det också innehåller en ingående artikel om Uppsala Reggaefestival. Yared Tekeste berättar hur polisens punktmarkerande av besökarna, festivalledningen och artisterna ledde till festivalens fall och att han själv drabbades av en stroke. Även chefen för Uppsalapolisens gatulagningsenhet, Magnus Hänström, ger sin syn på saken.
På den svarta framsidan skriver redaktionen att de där reportagen som aldrig blev av nu stannar i idéstadiet. ”För vem ska trycka dem nu?” Det är en bra fråga som förhoppningsvis inte kommer att stanna hängande i luften. Även om det inte bar sig ekonomiskt (vilket rimligen är orsaken till nedläggningen) så vill man ändå tro att det finns en efterfrågan på musikjournalistik som gräver lite djupare och breder ut sig lite mer.