Vem är blåst, egentligen?

KRÖNIKA. "Vi lever i en konsensuskultur där skrytsam fåfänga och ytliga intressen anses fult och därför väcker stor uppmärksamhet", skriver Björn Lövenlid.

Foto:

Kultur och Nöje2011-06-14 18:07
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Modebloggerskorna fortsätter att hålla den svenska bloggosfären i ett järngrepp. Fyra av de fem mest lästa bloggarna i Sverige just nu drivs av klädintresserade kvinnor. Det handlar om unga tjejer som intresserar sig mer för lyxiga outfits, måste ha-väskor och vårens mascaror än för världens orättvisor, något som har fått förnumstiga pekpinnedebattörer att föraktfullt döma ut dem såsom ”den blåsta generationen”.

Att någon älskar att spegla sig och injicera Restylane i sina läppar gör henne inte automatiskt till en sämre människa. Däremot gör det henne tydligen mer populär bland svenska bloggläsare. Det intressanta är varför dessa kvinnor har fått en sådan unik och dominerande position just i Sverige. I andra länder ser det nämligen helt annorlunda ut. Ta Frankrike till exempel, modets hemland där överparfymerade madammer påstås svepa förbi på gatan iförda chica chaneldräkter och klapprande klackskor. Där återfinns bara en enda modesajt på topp tio-listan. Övriga bloggar handlar om kultur, it och konst. Enligt samma statistik domineras den enorma, engelskspråkiga bloggosfären nästan helt av tekniknördar, det vill säga män som skvallrar om appar, affärsmodeller på internet och vilken skostorlek Steve Jobs har.

I vårt kusinland Finland är det visserligen kvinnorna som regerar i bloggosfären men i stället för unga modeslavar är det medelålders damer med intresse för gulliga bakverk och husmoderstips som fullständigt massakrerar allt bloggmotstånd. I Tyskland, Danmark och Italien verkar man inte heller till närmelsevis lika intresserade av mode som i Sverige, om man får tro bloggsökmotorn Twinglys statistik. Sverige är helt enkelt unikt, och det kan bero på flera saker.

Vi lever i en konsensuskultur där skrytsam fåfänga och ytliga intressen anses fult och därför väcker stor uppmärksamhet. Dessutom har vi ett innesittarklimat. Om man har köpt en fin sommarklänning redan i april så dröjer det evigheter innan man kan visa sig i den, förutom på nätet. Traditionella svenska medier har också varit extremt pigga på att lyfta fram modebloggare. Blondinbella värvades till Let’s Dance och Elin Kling blev en maktfaktor när hon bjöds in som designer åt klädjätten H&M.

När unga tjejer plötsligt kan få hundratusentals fans på nätet, bli sina egna varumärken, starta företag, ge namn åt klädlinjer och tillskansa sig makt över informationsflödet så ger det dem en fantastisk utgångsposition. Den unga generationen är inte så blåst som man kan tro.