Omväxling förnöjer för Uppsalaaktuelle Elvis Costello. Ena kvällen kan han stå framför 100 000 jazzdiggare på festival, för att dagen därpå ge järnet på en klubbspelning för ett par hundra i publiken.
I Uppsala blir han ensam på scenen. Inte så att han lagt av att spela med husbandet The Imposters. Men ensamshowerna ger honom större frihet att improvisera.
– Jag sätter en ära i att varje kväll bjuda på något unikt. En berättelse som passar för den lokal eller den stämning jag befinner mig i. Mina sånger för handlingen framåt och jag vill inte bli förutsägbar. Gamla låtar anmäler sig, några av dem får en ny kostym för kvällen, säger han i telefon från Paddington, London, inte långt ifrån platsen där han föddes för 60 år sen.
Är publiken delaktig i showen på något sätt?
– Ja, publikens reaktioner kan ibland påverka innehållet. Men någon måste ta ansvar för hela föreställningen.
Så det bor ett litet kontrollfreak i mr Costello?
– Jag gillar i och för sig att improvisera. Men det får heller inte bli kaotiskt. Jag har skrivit cirka 500 låtar, men har ingen lust att vara något slags levande jukebox, ambitionen är större än så. Jag kan inte stå still på en fläck och göra samma sak hela tiden. Jag stänger egentligen aldrig några dörrar, snarare går jag runt i en svängdörr, där gamla låtar eller musikstilar anmäler sig på nytt.
Elvis Costello är sedan snart 40 år stor Sverigevän. Tillsammans med punkbandet The Attractions turnerade han i folkparkerna bara ett år efter genombrottet med albumet ”My aim is true”.
Vad kommer du ihåg från den turnén?
– Det var fantastiskt. Att få spela på arbetarklassens etablissemang, det var stort. Men förbudet mot att ta med sig alkohol in i folkparken fick rätt komiska konsekvenser. I stället satt publiken i bilarna utanför och drack vodka, löste entré på skakiga ben, för att sedan go wild and crazy när vi började lira.
Under den turnén träffade han också Benny Andersson. Han har även samarbetat med Anne Sofie von Otter. Elvis Costello satt i publiken mer än en gång när den svenska mezzostjärnan gästspelade i London och komponerade sånger till henne, några av dem hamnade slutligen på det gemensamma albumet ”For the stars”.
Det var nu inte första gången Elvis samarbetade med klassiska musiker. ”The Juliet letters” som Elvis komponerade och framförde tillsammans med de världsberömda storheterna i Brodskykvartetten, var ett sant avantgardeprojekt. Samtliga fyra stråkmusiker och Elvis själv skapade denna sångcykel inspirerade av en litteraturlärare som svarade på brev skrivna till William Shakespeares Julia.
Elvis har sneglat mot de flesta genrer som finns inom populärmusiken. Men det som är Elvisunikt fanns där redan från början: fyndiga, genomarbetade texter och en väl avvägd blandning av pop, punk, country och pubrock. I dag kryddat med stråkkvartettklanger och konnässörspop.
Om hitsinglarna numera lyser med sin frånvaro så har samarbetet med två av popvärldens största ikoner betytt mycket för Costellos giltighet. 1989 medverkade han på Paul McCartneys ”Flowers in the dirt”. Skrev låtar ihop med Paul, sjöng och spelade gitarr och som tack för hjälpen hjälpte Paul till på Elvis album ”Spike”.
– Vi skrev låten ”Veronica” tillsammans, och funderade på gruppnamnet The Two Macs, (McCartney & MacManus)
Ännu större uppmärksamhet väckte skivan ”Painted from memory” där Elvis skrev texterna och sjöng Burt Bacharachs melodier.
– Vi har tagit upp tråden igen och skrivit nya sånger med samma karaktär som på det albumet. Vi siktar på att skriva en musikal med sångerna från ”Painted from memory” som grund.
Hur var det att samarbeta med låtskrivargenier som Bacharach och McCartney?
– Jag har ju ingen formell musikutbildning, men jag fick ut mycket av dessa två samarbeten. Jag kanske inte förstod det medan det pågick, men det var så i alla fall. Paul och Burt är varma, generösa personer, som inte försöker stressa fram något halvbra. Och fantastiska på att skapa melodier, som är lätta att sjunga, trots att de ofta är harmoniskt komplexa.
Kommer du att spela något från ”Painted from memory” på söndag?
--Kanske, det återstår att se. Jag vet bara att det blir omväxlande. Jag har olika gitarrer och ett piano med mig på scenen, så att inte publiken tycker att kompet blir för enformigt.