Värderingskrockar i Paris
Precis som i flera andra filmer av radartrion Merchent, Ivory och Prawer Jhabvala handlar det om kolliderande värdesystem, i det här fallet det amerikanska och det franska i modern nutid. Eller snarare skulle man kunna säga att det är en bild av hur amerikaner förmodligen uppfattar fransmän. Det vimlar nämligen av ganska reaktionära klichéer som att fransmän självklart har älskarinnor medan deras fruar stoiskt håller färgen utåt, åtminstone i de överklasskretsar som denna berättelse utspelar sig i. Egentligen berättas flera historier som spretar åt många håll. En handlar om en ärvd tavla av en förmodligen fransk mästare, en annan handlar om systerns man och hans otrohetsaffär med en rysk kvinna som är gift med en galen amerikansk man.Det är en fantastisk ensemble som håller ihop filmen, men ett och ett är rollporträtten tämligen tunt skissade. Det är svårt att engagera sig i något av dem. Men maten ser fantastisk ut på gourmetkrogarna som besöks ideligen och interiörerna i dessa överklasshem är fantastiska, inte minst i de franska svärföräldrarnas lantliga gods.Filmreferenserna kanske också kan roa någon. Exempelvis spelade Leslie Caron - som här gör en fransk svärmor - den unga kvinnan i En amerikan i Paris (1951). Här finns scener från De röda skorna (1948) och Flickan och odjuret (1946).Slutscenens röda Kellyväska från Hermes flyger magiskt över de parisiska hustaken likt ballongen i Albert Lamorisses kortfilm Den röda ballongen från 1956. Men alla de tillhör filmhistoriens klassiker, vilket Skilsmässa på franska förmodligen inte kommer att göra.
Skilsmässa på franska (Le Divorce). Filmstaden|Regi: James Ivory. Manus: Ruth Prawer Jhabvala och James Ivory efter en roman med samma namn av Diane Johnson. I rollerna: Kate Hudson, Naomi Watts, Glenn Close, Thierry Lhermitte,Sam Waterson, Stockard Channing, Leslie Caron, Melvil Poupaud, Matthew Modi
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!