Undertecknad når dem per mobil när de precis startat hängningen av konsten. Daga Wennerström svarar och förmedlar då och då svar från Elisabeth Ödmann som försjunkit i hur tavlorna ska hänga.
– Vi fungerar bra som kompletterande utställare. Vi använder båda gärna den nordligaste naturen som inspiration men på helt olika sätt. Jag målar alltid utomhus på plats, och alltid i ett enda svep. Elisabeth är mer eftertänksam och skissar på plats för att sedan låta motivet filtreras genom det irrationella, drömmar, tillfälligheter och mellanrum, säger Daga Wennerström.
Hon förklarar att det är lite som "den yttre och den inre världen" i deras respektive måleri. De är också båda konstnärer som går sina egna vägar, opåverkade av trender och stilar. För Wennerström är tekniken främst olja på duk eller akvarell på papper och färgen är bruten, exakt och lysande. Ödmanns verk är utförda i blandteknik, både målade och tecknade i en dämpad färgskala och svartvitt. Visserligen har Daga Wennerström en hel del Stockholmsmotiv men det är Lappland och Norrbotten om är en gemensam nämnare.
– Jag har en stuga däruppe, i Vilhelmina, och Elisabeth har en stående inbjudan. Det är mer exotiskt än man kan tro däruppe. Själv äter jag mig genom landskapet, det är så god mat här, säger Daga Wennerström samtidigt som hon förmanar tavelhängarna i bakgrunden att använda två spikar på de tunga verken.