Vältrimmad pop av BWO

BWO gör vältrimmad europop som är svår att värja sig emot. Det nya albumet rymmer popkonfekt med hög finish, skriver Ulf Gustavsson.

Foto:

Kultur och Nöje2009-04-01 00:01
POP. Det finns flera skäl att reta sig på Alexander Bard som förmår vara medialt spektakulär, popnördig och intellektuell på samma gång. Tillsammans med sina likaledes mångsidiga adepter i BWO, Martin Rolinski och Marina Schiptjenko, gör han vältrimmad europop som är svår att värja sig emot.

Att arrangemangen är laptop-baserade har mindre betydelse, då trion stilmässigt blickar bakåt, mot 90-talets europop och dessförinnan "tounge in cheek"-pop typ Abba. Samt lite nygammal popdisco där vocodern kommer till heders. Och så en maffig stråkfond till alltsammans.
Trions nya album rymmer popkonfekt med hög finish, som Tamla Motown-inspirerade Love game crashing down, eller pompöst pådrivande Thunderbolt. Och däremellan några storvulna ballader för att variera discoblinket, med anthemliknande festivallåten You're not alone som en av de svagare i sammanhanget.
BWO
Big science
(Bonnier Amigo)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!