På listan över vilka spel som säljer bäst i Sverige varje vecka har ”The Sims 4” legat bland de tio bästa i stort sett sedan det kom ut i början av september förra året. ”The sims” visar med andra ord inte några tecken på att stanna av. Snart är det också dags för ”Dags att jobba”, den första expansionen till spelet, att släppas.
När Azure Bowie-Hankins, producent för ”Dags att jobba”, ska förklara hur ”The sims” fortfarande kan locka efter mer än 15 år på marknaden och mängder med avstickare nämner hon möjligheterna för spelarna att själva skräddarsy sin spelupplevelse bland anledningarna. Det är något som ”The sims”-teamet har fokuserat på sedan den allra första delen lanserades i början av 2000.
– Vi vet ju att människor spelar ”The sims” på väldigt många olika sätt, och som utvecklare är det viktigt att fortsätta uppmuntra det, säger Azure Bowie-Hankins.
– Det finns spelare som gillar att bygga saker så då behöver vi hålla den delen av spelet stark. Sedan finns det sådana som vill skapa sin egen historia, och då vill man ha många valmöjlighet att göra det på. Men det finns också människor som bara vill slänga sin simmar i en pool, ta bort stegen och tortera dem.
Genom åren har utvecklaren bakom serien också skaffat sig en hel del rutin när det kommer till att just skapa valmöjligheter. Likt många andra arbetar man numera i flera mindre team, där vart och ett har ansvar för sin specifika del.
– Exempelvis har vi en som bara sköter byggandet, det blir lite som att göra ett separat spel. Som producent handlar det om att få alla delar att integreras i helheten. Men jag skulle säga att det är mer en underhållande än en utmanande uppgift.
På senare tid har Electronic Arts, utgivare av ”The sims”, pratat en hel del om sina planer på att använda alternativa affärsmodeller i sina spel, där titlarna exempelvis ska vara gratis att ladda ner men kosta pengar efter tid, eller finansieras med hjälp av mikrotransaktioner. Om vi får se en sådan utveckling av ”The sims” är däremot osäkert.
– För oss handlar det om att ha en levande tjänst. Det finns saker du kan köpa för pengar, men vi släpper mycket som är kostnadsfritt. Det är viktigt att vi adderar saker som våra fans frågar efter kostnadsfritt, det ska inte handla om att de tvingas köpa massa nya saker styckvis.