När fadern dör flyttar Dagmar Friman, som görs av en nedtonad Sissela Kyle, hem till Sverige efter längre tids vistelse i suffragettrörelsens London. Hon drömmer om ett mer rättvist samhälle och ett självständigt liv, men hela arvet efter fadern går till hennes halvbror.
Detta rekorderliga fruntimmer låter sig inte knäckas. Tillsammans med några väninnor, spelade av bland andra Sofia Ledarp och Maria Kulle, beslutar hon sig för att starta ett handelskooperativ. Något oerhört under en tid då kvinnor inte hade rösträtt, de gifta hade maken som förmyndare och inga kvinnor kunde ta banklån.
Miniserien "Fröken Frimans krig" är inspirerat av verkliga händelser. I verkligheten var det Anna Whitlock som efter ett år i England och dess suffragettrörelse återvände till Sverige och startade Kvinnornas andelsförening Svenska Hem. Precis som i tv-dramat var hennes motiv att det rådde utbrett snusk och fuskande i livsmedelshandeln.
Tanken var att enbart kvinnor skulle arbeta i Svenska Hems affärer, samt vara medlemmar och kunder. För Dagmar Friman och hennes väninnor väntar tufft motstånd. Bland annat startar Stockholms specerihandlarförening, förkroppsligad i en grinig handlare som spelas av Allan Svensson, en bojkott bland livsmedelsleverantörerna.
Men också på det privata planet möter de enskilda medlemmarna i kvinnokollektivet problem som är relaterade till deras kön och tiden de lever i.
Precis som i brittiska liknande tv-serier (som "Downton Abbey") har man månat om de tidstypiska detaljerna, kläderna, möblerna och föremålen. Och det verkar finnas gott om miljöer i Stockholm som kan användas som inspelningsplatser för tidigt 1900-tal med slitna bakgårdar, borgerliga hem och tjusiga butiker. För detta är också en berättelse som spinner över flera klasser än de bättre bemedlade, även om just kvinnokollektivet hör till de mer bildade.
Tempot är lugnare än i mycket annat på tv. Kvinnorna handhälsar artigt och välartikulerat där alla bokstäverna i ”god dag” hörs tydligt, precis som i äldre filmer. En genomtänkt tidsmarkör, får man förmoda, men ibland blir det lite väl långsamt och präktigt.
Det är likafullt en dramakomedi och det hela slutar i en plaskande idyll med yllebaddräkter med ben. Ett fascinerande stycke kvinnohistoria är det ändå som förmedlas. Hur det gick i verkligheten då? Svenska hem fick svårt under första världskriget, bland annat på grund av affärerna med utlandet. 1917 såg de sig tvingade att uppgå i Konsumentföreningen Stockholm. Några år senare hade ingen av dess butiker någon kvinnlig föreståndare.