Man vet var man har den franska utvecklaren Quantic Dream. Med titlar som Fahrenheit och Heavy Rain har studion i det närmaste blivit synonyma med dramagenren i spelsammanhang, något de nu spinner vidare på med Beyond. Med Sony i ryggen bjuder de på en påkostad historia innehållandes välkända namn som Ellen Page (Inception) och Willem Dafoe (Spider-man) i rollistan.
Precis som Quantic Dreams tidigare titlar kan Beyond beskrivas som en slags interaktiv berättelse, med fokus på handling. Det drivs framåt dels genom mellansekvenser, där spelaren exempelvis kan bestämma vad en karaktär ska svara på en fråga, dels genom mer spelbara delar.
Historien som sådan är inte märkvärdig, även om den har ett fint budskap om utanförskap. Jodie Holmes är en kvinna vars övernaturliga krafter har lett till att hon blivit föremål för ett omfattande forskningsarbete. Under spelets gång hoppar vi fram och tillbaka i hennes liv, där allt från barndomen till relationen med föräldrarna hinner avverkas. Jodie är en mångsidig karaktär med ett brett känsloregister. Dessutom är det trevligt att se en stark kvinnlig huvudroll.
Det hade med andra ord kunnat bli riktigt bra, men för att återgå till den inledande meningen är det inte mycket som överraskar i Beyond. Historien är stundtals skickligt berättad och inramningen imponerar, men i likhet med både Fahrenheit och Heavy Rain vill det lite för mycket. Vid några tillfällen gråter Jodie högt av ångest, vid andra skakar hon av rädsla. Det är inte något fel med att försöka dra på känslosträngarna i givna situationer, men då behöver man skriva spelarna betydligt mindre på näsan än så här.
Och trots att historien har en del poänger håller den inte hela vägen. De första inledande timmarna är spännande, därefter blir det alldeles för urspårat. När tempot skruvas ner är Beyond ett perfekt exempel på att det går att skapa trovärdiga berättelser även i spelsammanhang. Tyvärr följs varje lugn stund i regel av ett actionmoment, där stämningen helt förändras.
Det är egentligen inte något fel på Beyond sett ur ett spelmekaniskt perspektiv. Kontrollen ställer sällan till det och actionmomenten fungerar bra. Men det står och faller med sin handling och när inte den fungerar återstår inte mycket mer än en snygg yta utan någon substans.
Välgjort men utan substans
Det kunde ha blivit riktigt bra. Historien är stundtals skickligt berättad, men vill ofta lite för mycket, skriver Anders Wollner.
Beyond
Foto:
Beyond: Two Souls
Plattform: Playstation 3
Genre: Äventyr
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!