Ett flygplan Àr egentligen en vÀlfunnen och en klaustrofobisk spelplats för ett drama, sÄ avgrÀnsat av tidens (sjÀlva flygresan), handlingens (ska vi komma fram helskinnade under den?) och rummets enhet. Det finns ett mycket begrÀnsat antal stÀllen att gömma sig pÄ.
Och ombord pĂ„ flygplan har mycket filmspĂ€nning utspelats. Vi har sett sĂ„vĂ€l Wesley Snipes hantera misstĂ€nka terrorister i âPassagerare 57â (1992), som Harrison Ford i rollen av USA:s president tampas med ryska kriminella i âAir Force Oneâ (1997) och Jodie Foster, som flygplansingenjör bekĂ€mpa sin dotters kidnappare i âFlightplanâ(2005), för att nĂ€mna nĂ„gra exempel ur högen.
Den hĂ€r flygplansthrillern har kallats för âTakenâ i luften och den har samma huvudrollsinnehavare som filmthrillern frĂ„n 2008, Liam Neeson. Han har ett förflutet som amatörboxaren frĂ„n tiden före han blev karaktĂ€rsskĂ„despelare och nog fĂ„r han anvĂ€nda nĂ€varna nĂ„gra gĂ„nger - Ă€ven hĂ€r.
I âNon-Stopâ spelar Liam Neeson en försupen och jobbtrött före detta kriminalpolis med ett deppigt förflutet. Rollfiguren Ă€r en etablerad klichĂ© i thrillergenren, han hade lika gĂ€rna kunnat heta Kurt Wallander till exempel. HĂ€r Ă€r han flygplanspolis (Federal Air Marshall). NĂ€r planet har lyft fĂ„r han sms om att planets passagerare ska dödas en efter en om han inte ser till att en stor summa pengar sĂ€tts in pĂ„ ett konto.
Bredvid sig pÄ planet fÄr han en gÄtfull kvinna som spelas av Julianne Moore och som en av flygvÀrdinnorna kÀnner vi Downton Abbeyfantaster igen lady Mary, eller snarare Michelle Dockery. Vem Àr det som skickar sms:en? Och hur kan denne se till att passagerarna ska dö? Flygplanspolisen kÀmpar dessutom mot misstro bland de övriga ombord och sin egen Ängest över situationen. Han hatar att flyga!
Det dĂ€r med att ingen tror pĂ„ huvudpersonen kĂ€nns igen frĂ„n regissören Jaume Collet-Serras förra film, âUnknownâ, Ă€ven den med Liam Neeson i huvudrollen. DĂ„ vaknade hans rollfigur upp efter att ha varit i koma och fick kĂ€mpa hĂ„rt för att Ă„tererövra sin rĂ€tta identitet.
Intrigen i âNon-Stopâ tar en del ovĂ€ntade vĂ€ndningar och alla ombord Ă€r inte de man kan tro att de Ă€r. Det Ă€r bĂ„de smart och sympatiskt nĂ€r fördomar stĂ€lls pĂ„ prov. Fast somliga intrigtrĂ„dar nystas faktiskt aldrig upp, utan lĂ€mnas som svarta hĂ„l i annars en vĂ€lfungerande berĂ€ttarvĂ€v .
Men berÀttandet nÄr aldrig skrÀckmÀstaren Hitchcocks elegans. Fast det hela Àr sÄ vÀlspelat och trovÀrdigt genomfört att man köper det ÀndÄ. En stunds hyfsad spÀnning kan ju vara precis vad man behöver ibland.