Programmet börjar med pianosonat nr 17 C-dur och går via satser ur symfonier och operor fram till den turkiska rondon.
- Det är antingen stycken som är bekanta för de flesta eller stycken som har teman och variationer som vi kan bygga improvisationer på. Vi försöker hitta olika sätt att expandera musiken inom formens ramar, säger Caine.
- Jag har gjort arrangemang där det finns plats för improvisation. När vi spelar kommer olika saker in, det är aldrig det samma två gånger.
Uri Caine föddes i Philadelphia och har varit konsertpianist i närmare 30 år. På meritlistan finns konserter ägnade Mahler, Wagner, Beethoven, Bach och Schumann. Han har givit ut tjugo cd-skivor. Ett av hans kännetecken är hans mångsidighet och hans unika sätt att blanda klassisk musik med genrer som jazz, hiphop och blues.
- Jag tycker om att spela olika sorters musik. Det kan vara Mozart ena veckan, sedan en jazztrio veckan därefter. Eller så ägnar jag mig åt elektronisk musik, soloframträdanden eller att komponera. Det finns många aspekter av att vara musiker i dag och det gör att det är lätt att bibehålla sin entusiasm och kärlek till musiken.
Denna mångsidighet färgar också hans sätt att förhålla sig till Mozarts musik.
- Vi vill att publiken ska uppskatta vår musik, men om någon förväntar sig att få höra Mozart på det sätt som klassiska musiker vanligen framför det så kommer de kanske att bli besvikna. Det märks ibland att vissa åhörare inte förstår vad vi vill uppnå. Publiken är viktig, men vi spelar i hög grad också för varandra. Vi vill få vara fria att kunna kommentera och förändra musiken.
- Vi försöker att gestalta olika känslor och skapa kontraster under konserten. Jag tycker om det faktum att Mozarts musik är så rytmisk, man kan spela den väldigt synkoperat.