Margaretha Löfblad, Teater Spektaklet
– Jag tror att kajutdelandet är förödande. En förflackning av det kulturella samtalet till förmån för ytligt konsumtionstänkande. ”Betyget” fastnar på näthinnan och innehållet i texten fladdrar förbi, om man nu ens läser det. Vi fick en oerhört positiv recension på Guldlock och de tre björnarna. ”En ny småbarnssuccé av Teater Spektaklet” löd rubriken och recensionen fortsatte i samma stil. MEN det utdelades ”bara” tre kajor! Och vi möttes av idel beklaganden. Innehållet i recensionen ”fanns inte”. Ingen såg vilken positiv recension det egentligen var!
Johanna Uddén, delägare och curator på Konsthuset, Vretgränd 2
– Jag tycker det är bra. Betygen gör kulturen mer lättillgänglig eftersom det finns något konkret att förhålla sig till. Det kan vara enklare att prata om kajorna än att prata om recensionen. Men betygsättningen får absolut inte ske på bekostnad av recensionerna. Jag gillar alltid när bra kultur görs tillgänglig.
Sten Bernhardsson, Kulturdirektör
– En bra idé. Recensenten tvingas formulera ett konkret omdöme som ska tas på rätt sätt. Det är givetvis inte en exakt vetenskap som presenterar den objektiva sanningen (som om den skulle finnas) utan en av många subjektiva omdömen. Vore kul om vi läsare sedan via webben fick sätta betyg på betygen.
Maria Björk, projektledare Reginateatern
– Kulturbetyg är som alla betyg, trubbiga verktyg, som kan slå hårt. Låga och höga betyg väcker uppmärksamhet och kan i bästa fall leda till uppfriskande diskussioner. Men mer definitivt till framgång kontra flopp. Kanske recensenten ska tvingas formulera tre ”värdeord” som motiverar betygsättningen.
Magnus Bäckström, vd och konstnärlig ledare på Konserthuset i Uppsala:
– Jag gillar nog ändå försöket med betygsättning på all kultur. Det har satt igång en debatt, och det är bra i sig. Samtalet är viktigt och måste leva. Recensionerna är betydelsefulla för artisterna men också för oss arrangörer. Naturligtvis är ett antal kajor alltför platt som eget utlåtande men tillsammans med en reflekterande text blir det ytterligare en pusselbit av analysen. Det viktigaste dock är att all kultur behandlas likvärdigt med detta.
Kia Gumbel, enhetschef på Uppsala Stadsbibliotek:
– Om ett betyg kan bidra till att väcka någons nyfikenhet är det positivt, även om det förstås är ett kort och ytligt besked som ibland är missvisande. Själva företeelsen är trots allt här för att stanna så min följdfråga är därför om inte betyg oftare sätts på det som räknas som populärkultur? En sådan uppdelning tycker inte jag känns relevant.