Tryggare kan ingen vara och Var jag går i skogar berg och dalar. Ja, säger man orden väckelse och kultur börjar nog de flesta nynna på någon av de psalmer och sånger som tillhör vårt lands sångskatter, och som kommit att älskas även av människor som aldrig satt sin fot i vare sig kyrka eller bönhus. Men den folkväckelse som tog sin början på 1800-talet har varit viktig för kulturen även på andra sätt. Therese Tamm Selander, doktorand i kyrkohistoria vid Uppsala universitet, menar att väckelsen skapade en stark läskultur.
– Väckelsen var väldigt skeptisk till det som vi i dag tänker på när vi talar om kultur – dans, teater, den tidens skönlitteratur. Men väljer man en bredare och lite mer folklig tolkning av kulturbegreppet kan man se att väckelsen också var en positiv kraft för kulturen. Inte minst skapades en stark läskultur genom den stora skriftspridning som fanns inom rörelsen.
Det är alltså inte särskilt underligt att många inom väckelserörelsen kom att kallas för just läsare. Läsningen av Bibeln och annan kristen litteratur var central. Och om statskyrkans medlemmar fostrats till att rabbla sin katekes utantill, så var det inom väckelsen viktigare att själv kritiskt kunna tolka det man läste. I sin individualism var väckelsen förvånansvärt modern.
– Väckelsen hade många både moderna och individualistiska drag, säger Tamm Selander.
– Rörelsen uttryckte sig så klart kritiskt om upplysningsidealen, om tron på förnuftet och det rationella. Man värnade något gammalt men gjorde det med moderna medel. Man använde sig av den nya tekniken och det fanns ett starkt bildningsideal.
Även missionsverksamheten blev ett bildningsmedel.
– Missionen var ett sätt att lära sig om andra kulturer, säger Tamm Selander. I de billiga små traktat som man lät trycka, och som kanske var de enda böcker många hade råd med, fanns berättelser och beskrivningar av världen som man troligtvis annars aldrig hade fått ta del av.
Väckelsen var också en viktig röst i kvinnosaksfrågan.
– I väckelserörelsen fick kvinnorna chansen att agera i offentligheten. Väckelsen var en del i emancipationsrörelsen, säger Tamm Selander.
På måndag samtalar Tamm Selander med prosten Hans Sjöström i Missionskyrkan om väckelse och kultur.