Utländskt prisregn på svensk film
KRÖNIKA. Man får nog gå tillbaka till Ingmar Bergmans storhetstid för att se motsvarande hyllningar utomlands av svensk film, skriver Björn Stenberg.
Björn Stenberg
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det sistnämnda gäller Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick, Ella Lemhagens Patrik, 1,5, Tomas Alfredsons Låt den rätte komma in och Simon Stahos Himlens hjärta som den amerikanska biopubliken får chansen att se. Om detta nu startar någon ny vår för svensk film utomlands återstår att se.
Samma sak gäller de svenska publiksiffrorna. Priser, kritik och publiktillströmning hänger sällan samman. I slutänden brukar det bli Göta kanal 2 och liknande som kammar hem pengarna.
Det senaste året har ändå varit glädjande för svensk film. Förutom de nämnda filmerna som får USA-distribution fick följande filmer olika utmärkelser: De ofrivilliga av Ruben Östlund, Låt den rätte komma in av Tomas Alfredson, Du levande av Roy Andersson samt Ping-pongkingen av Jens Jonsson.
Sammanlagt har svensk film fått närmare 100 priser under 2008, en siffra som Pia Lundborg, chef över den internationella avdelningen på Svenska Filminstitutet, tror vara den högsta någonsin. Hon gläds extra mycket åt att det dessutom är tunga priser det handlar om.
Då finns fortfarande chansen kvar till ett av de mest prestigefyllda utmärkelserna. Jan Troells Maria Larsson eviga ögonblick är Sveriges bidrag till Oscarsnomineringarna. Hur det går meddelas 22 januari 2009.
Nästa år väntar premiär på filmer som Lukas Moodyssons Mammut, Tarik Salehs animerade långfilm Metropia och Erik Gandinis dokumentär Italien år noll. Kanske inte ett lika starkt startfält som i år, men chansen till en och annan utmärkelse är stor.
Hur stort värde man ska tillmäta dessa priser varierar, även om det naturligtvis är roligt att filmerna uppmärksammas. Det handlar ju om riktigt bra filmer också. Man överraskas även av hur många festivaler det finns. Det lär dröja innan filmmediet försvinner.
Viktigare än prestige och distribution utomlands är ändå att den svenska publiken hittar till filmerna. Där är det ännu för tidigt att säga hur publiksiffrorna ser ut. Det vore i alla fall en härlig julklapp till alla oss filmälskare om det visar sig att kvalitet lönar sig.