Särskilt som kille finns enkla sympatipoäng att hämta. Lite svammel om felsatta kvinnolöner och förtryckande manliga maktstrukturer så ser tjejerna på dig med nya intresserade ögon.
Snacka kostar inget. Att som feministkille ta konsekvenserna av sina analyser är desto svårare. Det borde vara en standardfråga: ²Pratkvarn, hur har du själv ändrat ditt liv?²
Skillnaden mellan teori och praktik fick de kvinnliga vokalisterna i musikkollektivet Moder Jords Massiva erfara. Kollektivet har profilerat sig som en fördomsfri happening med vidöppen famn. Ett trettiotal musiker, nästan uteslutande män, brukar vimla på scenen och improvisera efter smak och förmåga. Allt i sann demokratisk anda.
Så har det sett ut. Men så har det inte varit.
Det gäller att ha vassa armbågar på scenen och är man osäker på var man passar in så är det inte så lätt, säger Anna Adeniji.
Tillsammans med Marcella Svensson och Maria Törnqvist utgör hon frontlinjen i MJMPropaganda - en egen akt inom kollektivet.
På barbordet framför Anna Adeniji och Marcella Svensson ligger deras pinfärska skivdebut, Propaganda. Det är för tillfället lite si och så med den magnetiska närvaro de brukar uppvisa på scenen. Maria Törnqvist är i Danmark och Anna Adeniji dricker sin öl med feberblanka ögon. Även Marcella Svensson säger sig vara småkrasslig. Men intervjusituationen verkar kurerande - de engagerade svaren röjer inga krämpor.
Vi kom till en gräns där jag sade att om det här ska vara mina gränser så slutar jag, säger Marcella Svensson.
- Jag hade ingen tilltro till mig själv. Att stå på scenen var okej, men att repa var jättehemskt. Det var lättare att bli bedömd av publiken än av de andra i bandet, fortsätter Anna Adeniji.
Det fanns knappast någon avsikt att missgynna kvinnorna i kollektivet. Men i ett samhälle där strukturer informellt gynnar män så krävs det mer än god vilja och läpparnas bekännelse. Att skriva att ²alla män och kvinnor ska ha samma möjligheter² låter rätt. Att i stället skriva att ²alla kvinnor och män ska ha samma möjligheter² verkar konstruerat.
- Privat har jag alltid fått kämpa för att göra mig hörd. Många vänstersammanhang som ska vara så radikala har på så sätt varit unkna. Det kändes sorgligt att det även gällde Moder Jords Massiva. Jag kände att jag måste göra något, för jag orkar inte slåss på så många fronter samtidigt, säger Marcella Svensson.
- Den fria formen är ju bara för dem som känner sig fria, säger Anna Adeniji.
Lösningen kom för fyra år sedan, lite av en slump.
I samband med en spelning på Uppsala konstmuseum träffades tjejerna på egen hand för att gå igenom låtarna.
Vi kände knappt varandra, men vi hade extremt roligt. Vi kom till vår kreativa rätt och gjorde en låt tillsammans direkt, säger Anna Adeniji.
Vi insåg att vi hade haft samma upplevelse i studion, att vi var rätt styrda. Jag fick alltid sjunga ljust och svagt, vilket jag inte hade något emot, men det var roligt att få göra annat också, säger Marcella Svensson.
- De manliga producenterna sköter ofta allt tekniskt förarbete. De kunde säga: ²här är en ny låt kan du sjunga något?². Jag tyckte att det kändes lite typiskt, att vokalisterna blev de kroppsliga, de spontana, de ²kvinnliga² för att dra en feministisk växel på det. Som att de vokala insatserna inte kräver så mycket förberedelser och skicklighet som produktionen av exempelvis beats och ljudbild. Men samtidigt var jag så tacksam över att över huvud taget få vara med, säger Anna Adeniji.
MJMPropaganda klev ut som en egen akt på scenen för första gången på internationella kvinnodagen 2001. Sedan dess har de varvat egna framträdanden med kollektivets.
Killarna i kollektivet har tagit emot den nya konstellationen med blandade känslor.
- I början förstod de inte att vi hade en egen akt - då var det lite ²nu ska damorkestern göra något². Men nu tycker nog de flesta att det är väldigt bra, säger Marcella Svensson.
Moder Jords Massiva kan schematiskt sägas bestå av tre grupperingar: producenter, vokalister och musiker. Producenterna har en nyckelroll i låtarnas tillblivelse. MJMPropaganda har vänt på den gängse arbetsordningen och valt att arbeta med bara en av dem, Nya Sampan.
- Det har varit lite känsligt att vi valde en så där. Att vi själva bestämde ramarna på det sättet var provocerande. Men vårt samarbete med Nya Sampan har varit fantastiskt, säger Anna Adeniji.
Skivan ser de som ett slags bokslut. Den innehåller låtar som de har spelat live sedan begynnelsen. Huvudnumret är sista spåret, Coconut Woman, en omstöpning av Harry Belafontes gamla dänga Coconut Water.
- Det är väldigt symboliskt. Den handlade ursprungligen om en ²duktig kvinna², hur hon skulle vara för att fånga en bra karl. Vi har byggt om den så hon får bli stark och stolt i stället, säger Anna Adeniji.
Att känna stolthet över sig själv är ett av MJMPropagandas ledmotiv. Det löper som en egen röd melodi genom skivan.
- Man måste få välja vem man är och ens röst ska höras ändå. Vår story finns och ingen har rätt att förneka den, även om den är motsägelsefull, säger Marcella Svensson.
På releasespelningen inledde de följaktligen utklädda. I burka, som terrorist respektive skön soulkille med händerna i byxfickorna sjöng de ²you are no one / you¹re everyone².
- Vi vill gärna rucka på identiteter och på makt, säger Anna Adeniji.
Kan då MJMPropaganda tänkas rucka på Moder Jords Massiva - kan det rent av ses som en utbrytarfraktion som splittrar kollektivet? Frågan visar sig vara felställd.
- Kollektivet har en grym inre kraft. Vi har länge varit på väg att lösa upp det, men det verkar inte gå. Det finns en häftig framåtgående spiral som gör att medlemmar kommer tillbaka, trots att de har sagt att de ska sluta, säger Anna Adeniji och ser inte särskilt ledsen ut för det.
MJMPropagandas debutskiva är ute nu. 29 maj spelar de på Ungdomens hus i Uppsala.