"Utan rÀtt skor kan jag inte göra en roll"

UNT har fÄtt hÀnga med Marie Göranzon en förmiddag under repetitionsarbetet av Kung Lear. PÄ lördag har pjÀsen premiÀr pÄ Uppsala stadsteater.

I sminklogen. Marie Göranzon ska testa peruk och smink inför titelrollen i "Kung Lear" pÄ Uppsala stadsteater.

I sminklogen. Marie Göranzon ska testa peruk och smink inför titelrollen i "Kung Lear" pÄ Uppsala stadsteater.

Foto: Tomas Lundin

Kultur och Nöje2016-01-21 09:00

– En kvinna som ska gestalta en man behöver hitta en vĂ€g in i det, sĂ€ger Marie Göranzon.

DramatenskĂ„despelaren gĂ€star Uppsala stadsteater för att spela titelrollen i Shakespeares "Kung Lear". Klockan Ă€r strax efter nio pĂ„ förmiddagen och hon sitter i sminklogen med huvudet fullt av smĂ„ tvinnade hĂ„röglor fastsatta med hĂ„rnĂ„lar. Maskören och perukmakaren Per Åleskog ska prova den peruk hon ska ha i rollen för första gĂ„ngen. Försiktigt trĂ€r han den tunna elastiska vĂ€ven med de grĂ„nande testarna över skĂ„despelarens blonda huvud. Den passar - och hon liknar bilden av titelrollfiguren i Tarrantinofilmen "Kill Bill" som ligger som inspiration pĂ„ ett bord bredvid.

Maskören menar att peruken behöver friseras lite och kanske behöver hon fÀrg pÄ lÀpparna för att förstÀrka det manliga i skÄdespelarens uppenbarelse.

Marie Göranzon ska gestalta en av vÀrldslitteraturens riktigt stora teaterroller, kung Lear. En Äldrad regent som vill avbörda sig riket till nÄgon av sina tre döttrar. En hÀrva av maktstrider utbryter och kungen förlorar sÄ smÄningom förstÄndet.

NÀr erbjudandet om att göra rollen pÄ Uppsala stadsteater kom var det inte alls svÄrt för Marie Göranzon att tacka ja. Hon berÀttar att hon höll pÄ att bli för bekvÀm i yrket, att hon bor nÀra Dramaten dÀr hon har jobbat sedan hon gick ut elevskolan, med smÀrre avbrott för privatteaterproduktioner.

– Jag kĂ€nde mig sĂ„ omhĂ€ndertagen och bortskĂ€md pĂ„ Dramaten. Jag och Jan (Malmsjö, maken) har en stor fin loge dĂ€r, trots att vi har sagt att vi inte behöver den lĂ€ngre. Jag kĂ€nde att jag behövde nya utmaningar och sĂ„ dök det hĂ€r upp!

SÄ vid 73 Ärs Älder har hon blivit tÄgpendlare mellan Stockholm och Uppsala. Inte alls dumt, tycker hon. Det Àr en lagom promenad till stationen och pÄ tÄget fÄr hon tid att lÀsa lite.

– Teatern Ă€r min passion, men plötsligt Ă€r man inte 45 Ă„r lĂ€ngre och hör till den Ă€ldre generationen. Det gĂ€ller att ta vara pĂ„ tiden man har kvar, medan man fortfarande Ă€r nyfiken, menar hon.

– Det Ă€r roligt med nya medspelare och regissören, Linus Tunström, har jag heller inte arbetat med förut. Dessutom Ă€r det hans sista pjĂ€s han regisserar som chef för Uppsala stadsteater.

Före varje pjÀs förbereder hon sig minutiöst.

– Det stora undersökande jobbet med texten gör jag alltid sjĂ€lv före, för att inte fĂ„ panik nĂ€r vi börjar repetera.NĂ€r sedan allt sĂ€tts ihop gĂ€ller det att se sin egen kurva i rollen och jag har fĂ„tt bra hjĂ€lp av Linus med det. Det Ă€r sĂ„ spĂ€nnande att han arbetar med ett bildsprĂ„k. Det har jag nĂ€stan inte varit med om sedan Per Verner-Carlsson regisserade mig pĂ„ Dramaten i "Kajakkvinnan" (1982).

Marie Göranzon viftar lite med sina för stora bruna herrskor.

– De har jag haft frĂ„n dag ett under repetitionstiden. Skor Ă€r min livlina, utan de rĂ€tta kan jag inte göra en roll. Men jag har mina egna sulor inuti dem.

NÀr hon reser sig frÄn sminkstolen sÄ tar hon pÄ en för stor herrkavaj. SÀger att mÄnga politiker ofta Àr smÄ mÀn.

– Jag tĂ€nker egentligen inte att jag ska spela en man. Mer att jag ska spela en mĂ€nniska som förlorar sin sjĂ€l. Men mĂ€n som tappar sin styrka och position faller sĂ„ totalt. Kvinnor i samma situation verkar hĂ„lla sig mer upprĂ€tt. Det Ă€r nog inte bara en slump.

Hon försvarar sin rollfigur Lear, denne ensamstÄende förÀlder, "in i döden" och hon tycker synd om honom.

Annars Àr rollen som mamman i "Höstsonaten" pÄ Dramaten (2009) den som Àtit sig fast mest hos henne.

– Den lĂ„g sĂ„ nĂ€ra egna erfarenheter och var plĂ„gsam att spela. De senaste Ă„ren har jag spelat roller som varit upprivande att gĂ„ in och göra kvĂ€ll, efter kvĂ€ll pĂ„ scenen. Som mammorna i "En familj" och i "LĂ„ng dags fĂ€rd mot natt", trasiga mĂ€nniskor med mycket missbruk.

SjÀlv Àr hon stolt mamma till Lolo Amble, som Àr dramatiker och översÀttare och Jonas Malmsjö, som Àr skÄdespelare. Hon tycker ocksÄ det Àr roligt att vara i samma stad just nu som ett barnbarn som lÀser medicin.

Sin man, Jan Malmsjö, trÀffade hon vid sitt första privatteaterengagemang 1969 pÄ Scalateatern. "Pojken i sÀngen" hette pjÀsen och Vilgot Sjöman regisserade. Den nu 83-Äriga maken Àr med i "Charleys tant" pÄ Intiman som har premiÀr idag, torsdag.

– Vi ser aldrig varandras premiĂ€rer, men vi ser förestĂ€llningarna senare.

Inspicienten kallar i högtalarna till repetitioner. PÄ vÀg bort mot scenen sÀger hon:

– RĂ€dslan finns stĂ€ndigt med; klarar jag det, kommer jag att rĂ€cka till? Men jag fĂ„r gĂ„ in i rollerna med det jag har.

Marie Göranzon Àr pÄ vÀg mot Ànnu en premiÀr, men för första gÄngen i Uppsala och för första gÄngen i rollen som man.

Personligt Marie Göranzon

Född: 1942 i Linköping, förÀldrarna drev hotell.

Utbildning: Dramatens elevskola 1964- 1967

KarriÀr: Har alltid tillhört Dramatens fasta ensemble (bland annat gjort Eleonora i "PÄsk", Nina i " MÄsen", titelrollen i "Fröken Julie", Alice i "Dödsdansen", Mary Tyrone i "LÄng dags fÀrd mot natt", m fl), men ocksÄ arbetat vid flera privatteatrar och i SVT, samt gjort mer Àn 40 filmroller, bland annat som polischef i Beck-filmerna.

Familj: Maken Jan Malmsjö. En son, Jonas Malmsjö, skÄdespelare och en dotter, Lolo Amble, författare.

Aktuell: Spelar titelrollen i Kung Lear som har premiÀr pÄ Uppsala stadsteater 23 januari.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!