En medaljong i gips gjord av Johan Tobias Sergel hÀng er pÄ vÀggen ovanför skrivbordet. PÄ golvet stÄr en hög, vit marmorstaty i form av grekiska mytologins Hebe, importerad frÄn Italien av Gustav III. Professor Leif Lewin har gjort sitt bÀsta för att sÀtta sin egen prÀgel pÄ det annars ganska trista rummet, i Statsvetenskapliga institutionens lokaler pÄ Gamla torget.
Om en liten stund ska han bege sig till Stockholm, till releasefesten för sin nya bok. SidennĂ€sduken sticker upp ur kavajfickan. Ăven om Leif Lewin tidigare gett ut ett 30-tal böcker inom det vetenskapliga omrĂ„det Ă€r det lite extra stort denna gĂ„ng dĂ„ han Ă€r författare till en kĂ€rleksroman.
â Jag har alltid varit road av sprĂ„ket, och skönlitterĂ€rt skrivande Ă€r en helt annan intellektuell utmaning Ă€n vetenskapligt skrivande, sĂ€ger han och lutar sig över skrivbordet som tidigare tillhört poeten och författaren Gunnar Ekelöf.
"Frihet Ă€r ett annat ord för tomheten efter digâ utspelas i kulisserna av en tidsperiod prĂ€glad av politisk förĂ€ndring. Boken tar sitt avstamp i slutet av det glada 1960-talet dĂ€r sexuell frigjordhet sĂ„gs som ett sĂ€tt att befria vĂ€rlden frĂ„n förtryck och krig. En tid dĂ€r p-pillret blev en revolt och dĂ€r tvĂ„samheten tillhörde gamla borgerliga ideal. BerĂ€ttelsen rör sig sedan genom 1970-talet och slutar med 1980-talets nyliberalism, nymoralism och aidsskrĂ€ck.
â Bakgrunden till boken Ă€r tidsandan och övergĂ„ngen frĂ„n marxism till nyliberalism. Men berĂ€ttelsen i sig Ă€r en kĂ€rlekshistoria, ett triangeldrama som kretsar kring valet mellan den fria kĂ€rleken och tvĂ„samheten.
Centrum i triangeldramat Àr Jan, en kulturjournalist som faller handlöst nÀr han förförs av hippieflickan Cecilia. Men han har svÄrt att förhÄlla sig till hennes fria instÀllning till kÀrlek och kÀnner svartsjuka och ÀganderÀtt.
â Jan klarar inte av den hĂ€r friheten och kĂ€nner att han Ă€r en kvarleva av ett gammalt borgerligt samhĂ€lle. Men sĂ„ möter han plötsligt Lena som delar hans syn pĂ„ tvĂ„samheten. Ăven om det kanske inte klickar till med henne pĂ„ samma sĂ€tt som med Cecilia. Han tvingas vĂ€lja.
Valet som Jan stÀlls inför, kÀnner du igen det?
â SjĂ€lv har jag varit gift med samma kvinna i 50 Ă„r. Men det existentiella problemet kring tvĂ„samhet eller flera partners tror jag finns kvar i dag och Ă€r nĂ„got som de flesta nĂ„gon gĂ„ng stĂ€lls inför.