Vad handlar spelet om?
– Spelet handlar om att man i ett framtidsscenario försöker hitta resurser på Mars, bygga habitat för människor, som i ett senare skede i spelet anländer med raketer från jorden. Man ska försöka överleva på Mars så länge som möjligt med mänskligheten helt enkelt.
Hur stort är detta uppdrag för er?
– På många sätt känns det svindlande stort då spel är större än både film- och musikbranschen idag. Samtidigt har vi gott självförtroende när vi skapar och känner många gånger att det är det mest naturliga att hålla på med. Men det är absolut en ära att få vara en del av ett större sammanhang och få förtroendet.
Kommer ni producera titellåten, eller alla spår till spelet?
– Soundtracket till Surviving Mars är uppdelad i nishade radiokanaler där spelaren själv kan välja vilken musik som ska spelas. Så vi står för en kanal tillsammans och sedan har Jonatan komponerat instrumentala låtar till ytterligare en kanal i spelet.
Spelet produceras av Paradox Interactive, hur fick ni kontakt med dem?
– Jonatan har sedan tidigare anlitats av Tobias Gustavsson, musikansvarig på Paradox Interactive, att göra musik till diverse dataspel. Tobias frågade oss båda eftersom han vet att vi jobbar bra ihop som team.
Är spelmusik något ni kommer att fortsätta med?
– Jonatan jobbar löpande med musiken till ett kommande spel som heter "Rain of Reflections" från svenska Lionbite. Vi har även fått en ytterligare fråga om att skriva några låtar till ett annat spel som vi inte kan nämna något mer om än så länge.