Uppsalafotograf vänder på modevärldens stereotyper

Fotografen Olle Carlsson från Uppsala har tröttnat på könsstereotyperna i modellvärlden. I sin nya kalender vänder han på steken, och låter kvinnorna förnedra männen.-­ Jag vill slå mansgrisarna på fingrarna, säger han.

Kultur och Nöje2003-12-31 00:00
Efter att ha jobbat hos den framgångsrike kändis- och flickfotografen Bingo Rimér i Stockholm, har 21-årige Olle Carlsson tagit steget fullt ut och blivit sin egen. Nu lanserar han sig själv och sin bildkonst i en kalender där kvinnorna porträtteras som dominanta, grymma och sadistiska.
Motiven ligger så långt bort från den väna, milt leende pinuppan som man kan komma. Bilderna är medvetna provokationer och Olle Carlsson hoppas att de ska väcka debatt.
-­ Det finns ett omedvetet kvinnoförtryck i modellindustrin, en sorts billighet med putande läppar och bröst. Jag ville göra något helt annat, förklarar han.
Olle Carlsson har ägnat en stor del av sin tid åt att knyta kontakter och jaga finansiärer och kalendern ska nu, med hjälp av flera företag, spridas internationellt.

För att slå sig fram som ung modefotograf räcker det inte med att ta bra bilder, man måste också ha näsa för affärer och en stor social förmåga. Viktigast av allt är att man är beredd att jobba hårt.
-­ Jag har slitit som ett djur. När jag jobbade för Bingo Rimér så ägnade jag mig åt mina egna projekt på nätterna. Jag sov ofta i studion. Till slut sa Bingo: "Olle för fan, tagga ner. Du är ju värre än mig!", skrattar Olle Carlsson.
Även om han tar avstånd från hur kvinnan ofta framställs av fotografer som Bingo Rimér, så vill han inte angripa honom personligen.
-­ Jag älskar Bingo. Han har influerat mig väldigt mycket när det gäller målmedvetenhet och inställningen till arbetet. Som jag ser det är han bara ett verktyg för vad samhället vill ha, menar Olle Carlsson.
Modefotografyrket är inget för den som söker trygghet och stabilitet i livet. Konkurrensen är mördande och när en faller ifrån så knackar mängder av andra talanger på dörren och vill in.
Det är dock inget som avskräcker Olle Carlsson, tvärtom.
­- Trygghet gör mig deppig. Det som driver mig är ovissheten. Det är bara ambitionen som sätter gränserna och jag vill viga mitt liv åt det här, säger han.

Under skoltiden var Olle Carlsson ett hockeylöfte i laget Uppsala AIS, samtidigt som folk i hans närhet talade sig varma om studier och akademiska karriärer. För honom själv var det dock mest rockstjärnedrömmen som lockade.
­- När jag lade av med hockeyn ville jag satsa på rocken. Men till och med jag insåg hur svårt det är att lyckas i musikbranschen. Eftersom jag gillar naturvetenskap ställde jag in mig på att satsa på det i stället, säger han.
Det ständiga musikintresset ledde dock till att han utvecklade en passion för konstnärlig verksamhet, och det var mycket tack vare musiken som han till slut gav sig in på fotobanan.
-­ Jag fotograferade konserter och lade ut dem på en egen hemsida. Det var då jag upptäckte att fotograferande var något för mig, säger han.

Så sent som i somras gick han ut mediaprogrammet med fotoinriktning vid Grafiskt utbildningscenter i Uppsala, och sedan har det rullat på.
-­ Jag skickade ett mejl till Bingo Rimér och fick ett positivt svar direkt. Jag började jobba extra för honom och när skolan var slut fick jag vara där på heltid.

Finns det något knep för att lyckas som modefotograf?
-­ Det handlar mycket om att nischa sig och att kunna tacka nej till anbud. En fotograf som är all round blir aldrig en stjärna. Man måste tänka på att ens namn är lika mycket ett varumärke som vilket klädmärke som helst. Mikael Jansson tackar till exempel nej till massor av jobb och han kan tjäna en halv miljon om dagen.

Vad tycker du om den debatt som H&M:s underklädesreklam väcker varje år?­ - Problemet med underklädesreklamen är att kvinnorna fotograferas på ett billigt och sexuellt sätt. Det gillar inte jag. Däremot blir jag inte provocerad av att de har lite kläder på sig. De hade lika gärna kunnat vara nakna. Det hade inte gjort mig ett dugg upprörd.

Hur vanligt är det egentligen med retuscherade bilder i modevärlden?
­- Visst förekommer det, men de största fotograferna avskyr retuscheringar. Dessutom är det onödigt. Det finns mängder av vackra människor som har perfekta utseenden.

Hur har du själv påverkats av att arbeta i en så pass ytlig bransch?
­- Jag har blivit mer och mer fåfäng och utseendefixerad, särskilt när det gäller övervikt som är ett tabu i modevärlden. Som fotograf får man träffa väldigt många som är vackra och det är svårt att inte påverkas. Jag tror också att jag har blivit mer feminin och mindre grabbig.

Vad bör man tänka på för att en modebild ska bli bra?
-­ Det viktigaste är kontakten med modellen. Det spelar ingen roll hur snyggt ljus man har eller hur bra idén är i övrigt, om modellen framstår som stel eller reserverad så blir allting misslyckat. Jag pratar alltid en stund med modellen innan och ser till att vi har en bra kommunikation. Känslan i bilden är det enda som räknas i det stora hela, och man kan se direkt om en fotograf har glömt att jobba med modellen.

Hur går en modefotografering till rent praktiskt?
-­ Det påminner lite om en filminspelning när jag jobbar. Det gäller att invänta rätt tillfälle, då solen står rätt på himlen och förhållandena är bra. Jag tar mängder av testbilder med en digitalkamera innan jag går över till vanlig film. I samma skede som jag testar fram bilder så jobbar stylisterna och sminköserna fram sin del. Det tar vanligtvis en hel dag att ta en bildserie och då har jag två eller tre assistenter som hjälper mig.

Hur ser dina framtidsdrömmar ut?­
- Jag vill jobba mer internationellt. Dels för att jag vill fly den kalla vintern, men också för att det är viktigt att söka sig utomlands om man ska lyckas. Att göra en enorm reklamkampanj för ett exklusivt klädmärke vore riktigt häftigt. Sedan tror jag inte på några snabba pengar. De som vill komma in i branschen utan några meriter och frågar om lönen har valt helt fel. Mer än halva redaktionen på en modetidning i Stockholm jobbar utan lön, till exempel. Jag jobbar långsiktigt och vet att det är i den här branschen jag vill stanna. There's no business like show business!

UNT-fakta


Olle Carlsson
Ålder: 21 år
Bor: Uppsala
Aktuell: Med fotokalendern Calendar 2004 där temat är "kvinnor förnedrar män".
Bakgrund: Gick fotoinriktningen på mediaprogrammet vid Grafiskt utbildningscenter i Uppsala. Jobbade extra hos Bingo Rimérs företag Great Media Entertainment under studietiden och arbetade sedan heltid hos dem efter examen i juni 2003. Lämnade anställningen efter tre månader för att starta eget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!