Uppsalaflöjtist i solistfinal
Till vardags är Per Gross musikpedagog på Uppsala Musikskola. Nyligen utsågs han också som en av finalisterna till det prestigefyllda Solistpriset 2010.
Foto: John Andresen
- Det sker i form av en 40 minuters konsert tillsammans med Göteborgs Symfonikerna. Det betyder jättemycket för mig att få synas i ett sådant sammanhang. Det är en stor chans att få spela med dem, säger Per Gross.
Om varför han kommit så långt i tävlingen säger han:
- Det kan var för att jag rent artistiskt har en sådan bredd och spelar så många olika musikstilarter. Jag försöker bredda alla musikaliska uttryck och min repertoar rymmer verk från 1300-tal till i dag. Det vill säga 700 år av repertoarbredd.
En god plats i solistpriset är dock inte Per Gross enda utmärkelse trots att det bara är några månader sedan som han gick ut Kungliga Musikhögskolan. År 2008 vann han som första blåsmusikern Ljunggrenska tävlingen för unga musiker i Göteborg, förra året utnämnde Svenska Dagbladet honom till Årets stjärnskott och musikmagasinet Opus listade honom som 2008-års musikpersonlighet. Varför?
- Det kan vara att jag sticker ut som musiker. Många klassiska musikers framföranden kan vara stela. Jag tycker det är kul att hitta olika sceniska lösningar och maxa alla uttryck. Det passar mitt temperament, säger Per Gross.
En udda fågel i de klassiska musiksammanhang verkar Gross onekligen vara. Inte minst då han beskriver sina ovanliga framträdandena med japansk flöjtmusik, där skrik och gonggonger är en del i framförandet.
Om sitt arbete som musiklärare på Uppsala Musikskola talar Per Gross med engagemang och värme. I synnerhet då han själv ser sina Kommunala musikskolelärare som en stor del i att han själv valde att bli blockflöjtist.
- Det är jätteviktigt att ha bra lärare som kan förmedla det musikaliska intresset och vara en god förebild. Jag hade tur som hade det. Jag var tolv år då jag bestämde mig för att satsa på att bli flöjtist. På den vägen är det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!