– Det har använts slang i hiphoptexter länge, men min känsla var ändå att många inte vågade använda förortsslangen fullt ut av rädsla för att folk inte skulle förstå. Men när jag började skriva på svenska kändes det viktigt att ta ut svängarna ordentligt.
Resultatet är ep:n ”Suedi”, som fick hela hiphopsverige på fall och ledde till två grammisar (årets textförfattare och Årets hip/soul) och vinst i P3 Guld (Årets hiphop/soul). Men texterna utmärks inte bara av mycket slang utan även av en lekfullhet och fantasifullhet i användningen av orden.
– Min mamma är svensk och var noga med att jag skulle prata korrekt svenska. Det blev att jag pratade förortsslang med kompisarna och korrekt svenska i andra sammanhang. Eftersom jag hade både och blev det ofta att jag översatte till mina kompisar, från svenska till svenska.
En del uttrycker oro för att så kallad förortssvenska med mycket slang skulle innebära en utarmning av språket, men mycket tyder snarare på att det är tvärtom, att subspråket berikar svenskan som helhet. De som bor i förorten kommer ju i kontakt med den vanliga svenskan i skolan, på tv och i andra sammanhang och blir tvåspråkiga. Låtarna på ”Suedi” är ett bevis på det senare.
Erik Lundin gick tidigare under artistnamnet Eboi och var mest känd som Adam Tenstas ständiga sidekick. Efter att han slutade turnera med Tensta 2010 har han gästat artister som Maskinen, Elliphant och Promoe. Och experimenterat med allt från dubstep till traditionell hiphop för att hitta sin stil. Han insåg att han skulle rappa på svenska, att han skulle ha svenskklingande Erik Lundin som artistnamn och vilka beats som passade när han började jobba med Uppsalaproducenten Mats Norman (från Lilla Sällskapet och Mash Up International).
– Jag har alltid skrivit och har mängder av låtar sparade, men det var framförallt när Mats kom in i bilden som allt föll på plats. Han förstod hur jag ville att det skulle låta och hela soundet klickade.
Uppsala är också staden där Erik Lundin gjort två av sina mest minnesvärda spelningar i karriären. Tillsammans med Adam Tensta fick han arrangören att gråta på Smålands nation för några år sedan och på Interpool i december förra året var han för första gången med om en publik som kunde texterna på ”Suedi” utantill.
– Nu har dessutom publiken fått en chans att smälta låtarna så förväntningarna är höga.