Uppsala får opera om barns svåra frågor
En nyskriven opera för barn får sin premiär i nya konserthuset i Uppsala i oktober i år. En pojkes mardrömmar och skuldkänslor och mötet med en älva ska engagera publikens 9- till 10-åringar.
Foto: Elin Fyrby
Malin Hulphers står för både text (libretto) och musik, något som annars är ganska ovanligt i operavärlden. Att hon skriver bäggedera beror på att hon vill att text och musik verkligen ska samverka så mycket som möjligt.
- När jag startar ett sådant här arbete har jag grunddragen klara. Så skriver jag texten färdig ungefär till sjuttiofem procent. Under det arbetet dyker en del musikidéer upp och jag får inre bilder av olika scener. Sedan skriver jag musiken, berättar hon.
Arbetet med Älvan började i oktober. Från och med november har Sara Erlingsdotter varit bollplank för librettot. Klass 4 B i Bergaskolan i Uppsala är ett annat bollplank:
- Vi har pratat om drömmar och mardrömmar med eleverna. Klassen ska också få följa en eller två repetitioner i början av hösten. Vi använder oss av barnens synpunkter, säger Sara Erlingsdotter.
Operan handlar om en pojke som har mardrömmar och skuldkänslor kring pappans död i en bilolycka. När pojken går ned i husets soprum, för att leta efter en speldosa som han har kastat bort, möter han en skräpplockare som leder honom vidare till en älva.
- Älvan kan svara på alla frågor, men pojken måste öppna sig för hennes språk för att kunna ta till sig svaren. Det är det som operan handlar om: att kunna lyssna inåt, säger Malin Hulphers.
Operan vänder sig till barn nio till elva år. I den åldern vill barnen ofta prata om de stora, tunga frågorna om liv och död.
- De lever i en värld av tv-nyheter, dataspel och Harry Potter där allt är möjligt. Vi låter det abstrakta möte det konkreta, det ursprungliga möta det nutida. Det gäller att hitta rätt nivå...
Opera, säger Malin Hulphers och Sara Erlingsdotter, är en konstart som talar till hela människan. Där finns berättelse och dialog i texterna, men också i musiken, som är det språk som kan ta vid där orden inte räcker till. Där finns också kroppsspråket, rörelserna, särskilt i den här operan där älvans roll helt och hållet dansas.
- Barn ska få höra nyskriven konstmusik, man ska inte undanhålla dem en så fantastisk musikform.
Älvans hemlighet är en kammaropera. Det betyder att den har ett litet format med sex stråkmusiker - Uppsala Kammarsolister - två sångare och en dansare. Den framförs i nya konserthusets mellansal, där scenen till just den här föreställningen ska byggas så att publik och aktörer kommer nära varandra. En konventionell scen blir det inte, försäkrar kompositör och regissör.
Ansvarig för scenografi och kostym är Karin Lind. Pojken sjungs av Joa Helgesson, som går på Operahögskolan just nu, skräpplockaren sjungs av Torbjörn Lillieqvist och älvan dansas av Virpi Pahkinen.
Älvans hemlighet ska ges både som skolföreställning och offentlig föreställning med premiär 8 oktober.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!