Uppsala har blivit lite av en metropol för performance. I alla fall i Sverige. Dels med Uppsala stadsteaters Tuppfestival och med den internationella performancefestivalen Friktioner, som i år äger rum för tredje gången med artister från världens alla hörn. Friktioner är arrangerad av Uppsala konstmuseum och Su-En Butoh Company/Mon no Kai. I år är temat andlighet och Uppsala Domkyrka är med som ny samarbetspartner.
- Grundtanken är att man kan se allt konstnärligt skapande som andligt. Festivalen blir ett möte kring dessa frågor, om hur konstnärerna själva ser på sitt skapande. Genom Artist Talks på museet kommer de att berätta om sin konstnärliga relation till andlighet. Det blir också intressant att möta Uppsala domkyrka och dess andliga rum, säger koordinator Rebecka Wigh Abrahamsson.
Festivalens två stora inslag är dels en invigningsperformance i Uppsala domkyrka som är en hyllning till kvinnan och modern genom Mariagestalten. Den består av fyra installationer med en kör av gråterskor, den livgivande modern med Uppsalabaserade Su-En som gestaltas i en bassäng med mjölk, en mänsklig skulptur med pietàmotiv (Maria och Jesus efter korsfästelsen) och slutligen Anders Widoffs skulptur Maria - Återkomsten. I Domkyrkan uppförs också tre resonansperfomance, en slags ljudinstallationer där besökarna får ligga på filtar på kyrkogolvet och njuta av såväl ljud som kyrkans rymd. Det blir bland annat ljudupptagningar från yttre rymden men också olika ljudminnen från 20-års tid.
Mycket händer också strax utanför Domkyrkan med Golgatavandring, fem timmars gråtande och skalande av 50 kg lök där konstnärerna samlar sina tårar i en behållare, en halvtimmes snurrande av en cyberpunkdervisch från Istrien samtidigt som han klär av sig. Observera dock inte helt naken, meddelar arrangören, för säkerhets skull.
Ute vid Fyrisån kan man kan man också få sina klagomål dränka i form av ett symboliskt hopp av Fredrik Axwik. Nytt för i år är scenen Open Space där amatörer kan prova på att utföra sin egen performanceakt.
– Att all spännande performance just sker i Uppsala handlar om drivande personer som Su-En och min företrädare Helene Karlsson, vars tanke var att konsten också måste lämna museet och möta folket i det offentliga rummet, säger Rebecka Wigh Abrahamsson.