Uppsala är bäst i landet på skolteater

I femton år har Uppsalas elever fått gå på skolteater helt kostnadsfritt. I höst satsar Uppsala stadsteater mer än någonsin på just barn och unga.

Foto: Linus Meyer

Kultur och Nöje2013-11-13 10:02

Under våren såg 4649 elever i kommunen Uppsala stadsteaters iscensättning av Alma-pristagaren Christine Nöstlingers "Burkpojken", magiföreställningen "En trollkarls bekännelse" och gästspelet "Håpas du trifs bra i fengelset" – och det helt gratis.

I Uppsala kommun och kulturnämndens verksamhetsrapport står det skrivet att alla förskole- och skolelever har rätt till en föreställning per år – vilket är långt ifrån givet i övriga landet.

Uppsala stadsteater är visserligen inte helt ensam med att erbjuda kostnadsfria skolföreställningar men ingen stadsteater i landet kommer i närheten av det omfång av skolföreställningar som Uppsala stadsteater erbjuder.

Det är dessutom något som pågått i 15 års tid nu. Ett beslut som togs av Finn Poulsen, som då var chef på teatern, och som nuvarande teaterchefen Linus Tunström varit noga med att behålla.

– Att möta språk, empati, inlevelse, berättande, kreativitet är livsviktigt för utvecklingen, särskilt när man är ung. Bra scenkonst innehåller allt det. Jag delar mina företrädares syn på att våra kostnadsfria föreställningar är ett bra sätt att möjliggöra detta, säger Linus Tunström.

Och detta kostnaden till trots. Kommunen har inte, under alla dessa år, gett några extra anslag till den kostnadsfria skolteatern.

– Styrelsen och teaterns ledning har bedömt att kostnadsfria skolföreställningar är ett effektivt sätt att tillgängliggöra teater till barn och ungdomar för att väcka ett bredare intresse för scenkonsten, säger styrelsens ordförande Patrik Hesselius.

Calle Wallin, administrativ utvecklingschef på stadsteatern, tillägger:

– Vi tycker att det är bra med kostnadsfria skolföreställningar. På det sättet river vi tröskeln för skolan som i dag är hårt ekonomiskt pressad.

Några tior som det hela skulle komma att handla om tror han i stort sett skulle slukas av det administrativa.

– På sikt tror jag att det gagnar teatern eftersom vi knyter ett band med den framtida publiken. Det är ett sätt för oss att visa på teaterns möjligheter att belysa frågor, initiera diskussioner och påverka, säger Calle Wallin.

Uppsala stadsteater har också ett speciellt ungdomsteaterkort, för ungdomar mellan 15 och 20 år, som ger dem möjlighet att se alla teaterns ordinarie föreställningar under ett års tid till ett kraftigt reducerat pris.

I snitt ses skolföreställningarna av 4000 barn per år. Besöksantalet varierar dock. Förra året hade teatern nästan 3500 elevbesök medan 2011 var ett bottenår med lite över 2000 besökande medan 2007 var ett betydligt bättre år med 6255 skolbesök. Och då är inte de offentliga föreställningarna inräknade.

Många stadsteatrar ut i landet som jag ”lyssnat av” säger sig också vilja kunna erbjuda kostnadsfri barnteater men att det är svårt eftersom en ansträngd ekonomi ofta sätter stopp för det. På Malmö stadsteater försöker man, trots ett ekonomiskt tufft läge, ändå spela en skolföreställning per säsong.

– Vi har inga extra pengar just nu för att producera barn- och ungdomsteater, men prioriterar det ändå. Det är kostsamt och ger inga biljettintäkter att tala om, säger Jenny Bång, marknadschef på Malmö Stadsteater.

Varje år spelar Malmö stadsteater dessutom en stor familjeföreställning, något som Uppsala stadsteater varit sämre på att prioritera de senaste åren. Uppsala stadsteater har, liksom många andra stadsteatrar i landet, i stället valt att spela samma barn- och ungdomsskolrepertoar också som offentliga föreställningar.

Liksom i Uppsala har även några kommuner i Norrbotten inskrivet i sin kulturplan att alla barn ska få en scenkonstupplevelse per år – ändå valde samtliga, förutom en, kommun att säga upp sitt avtal redan 1995 med Norrbottensteatern om att ge gratis skolföreställningar.

– Nu säljs våra föreställningar till kommunerna. Hur mycket de sedan har avsatt för inköp ser väldigt olika ut. Den sämsta kommunen lägger ca 30 kronor per elev och år och den bästa ca 300 per elev och år, säger Daniel Isakson på Ung Scen Norr/Norrbottensteatern.

I Helsingborg satsar man extra just i år. ”Alla elever i Helsingborgs stad i förskoleklass, årskurs 3 och 8 samt årskurs 2 i gymnasiet erbjuds under 2013 en kulturupplevelse.” Det är möjligt sedan kommunfullmäktige gett kulturnämnden i uppdrag att försöka utveckla kulturens roll i lärandet.

Någon kommunal kulturgaranti, som den i Uppsala, finns dock inte i Helsingborg utan det är upp till varje skola att göra prioriteringen berättar Max Granström, vd och teaterchef på Helsingborgs stadsteater.

I Stockholm, som är unikt både till storlek och med sitt breda utbud av barn och ungdomsteater, är det den så kallade kulturpengen som styr hur mycket teater varje elev får. Kulturpengen ingår i skolpengen och varierar vanligtvis mellan 100 till 0 kronor per elev. Hamnar man på “fel skola” så kan det med andra ord betyda att man blir helt utan någon teaterupplevelse. Det rika utbudet till trots.

Det blir man däremot inte som elev i Uppsala. Under höst uppförs en dramatisering av Jessica Schiefauers Augustbelönade ungdomsbok "Pojkarna" som skolföreställning. Och förra veckan gästspelade Clowner utan gränser med föreställningen "Drömställe" som riktar sig särskilt till flyktingungdomar i Sverige.

Dessutom är det – äntligen – dags för en familjeföreställning. "Pinocchio" spelas lagom till jul – som efterlängtad julklapp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!