Uppåt för Uppsala konsert & kongress

Uppsala konsert & kongress verksamhet har gett ett betydligt bättre ekonomiskt resultat än vad som var budgeterat för 2016. Både husets kongressverksamhet och dess kulturevenemang har haft fler besökare än någonsin.

Nöjd VD. Lena Åberg Frisk Konstaterar att Uppsala konsert & kongress dragit in mer än budgeeterat för 2016.

Nöjd VD. Lena Åberg Frisk Konstaterar att Uppsala konsert & kongress dragit in mer än budgeeterat för 2016.

Foto: Elin Bågviken

Kultur och Nöje2017-03-07 08:00

– Vi gör mer, når fler, väljer evenemang som kostar lite mindre utan att för den skull göra avkall på kvaliteten. Och vi har ökat våra intäkter, säger Lena Åberg Frisk, vd för Uppsala konsert & kongress, i dagligt tal kallat UKK.

Det kommunala bolaget, där både kongressverksamheten, restaurangverksamheten och kulturverksamheten ligger, har dragit in sex miljoner kronor mer än vad som var budgeterat för 2016. Det går förstås tillbaka till den gemensamma kommunala potten, då kommunala bolag inte gör vinst på samma sätt som privata.

– Det som går absolut bäst är konferensverksamheten, där vi har valt att satsa på färre men större och på internationella konferenser. Det har gett att antalet konferensbesökare har ökat. Det ligger väl i linje med våra direktiv, att stärka Uppsala som destination, säger Lena Åberg Frisk.

Efterfrågan av externa arrangörer har också ökat och scener och lokaler hyrs ut allt mer. De kulturella evenemangen blir totalt fler och andelen som UKK själva producerar ökar. Numera är 115 av sammanlagt 275 kulturevenemang egenproducerade av Konserthuset.

– Tidigare låg genomsnittet på 70 av 200, berättar Lena Åberg Frisk.

Kulturutbudet menar hon också har blivit bredare. Det är inte längre frågan om enbart konserter på husets scener utan också all möjlig annan scenkonst, konstutställningar och andra evenemang som till exempel inledningen på UKK:s jubileumsfirande "Radical love", en fusion mellan konst, cirkus och vetenskap.

Under hösten har en ny scen skapats i restaurangen på gatuplan som också fått en uppfräschning, ytterligare en biljettkassa har öppnats och inredningen går åt ett grönare håll.

– En ambition är att vi ska göra evenemang som är unika för UKK, att det bara ska kunna upplevas här. Ett exempel är det pågående projektet med Martin Hederos och hans gästspelsserie som är skapat just för Konserthuset i Uppsala. Nästa i den serien är 1 april.

Kompetensutvecklingen bland personalen är också på gång. Bland annat ska den fortbildas i hållbarhetstänk. Informationen till husets besökare om till exempel brandskydd kommer att förstärkas så att alla besökare ska kunna känna sig trygga.

– Det krävs att hela personalen är delaktig i vårt förändringsarbete. Vi kallar vår värdegrund "UKK smart", att vi får ut mer av de kostnader vi har, säger Lena Åberg Frisk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!