Man tar alltid en risk när man bjuder in till en lansering med dunder och brak. Och jag måste säga att jag hade riktigt stora förhoppningar igår när Daniel Ek intog scenen i New York. Tänk er en filmspelare i mobilen med enormt utbud till en billig peng, integrerad i din befintliga musikspelare. Tänk er att du alltid fick se musikvideon till låten du spelade. Eller något annat – något som är så där bra så man inte kunde komma på det själv.
Riktigt så blev det inte. Men vad var det då som var nytt? I korthet detta:
1. "Just nu": en ny sektion som ger personliga förslag på musik byggt utifrån dina tidigare lyssningsmönster. Spellistor för morgonpendling eller läggdags.
2. Podcasts och videos: Framöver kan användaren lyssna till poddar och kolla på rörlig bild från olika samarbetspartners.
3. "Running": Tillsammans med Nike vill Spotify få dig att lyssna på musik som gör din springtur lättare. Musiken synkas mot hur fort du springer och se till att låtarnas tempo stämmer med ditt eget. På sikt ska Runkeeper-appen integreras med denna funktion.
Alla de nya funktionerna rullar ut från och med nu, och till en början enbart till Iphone.
Varför väljer man då att göra just dessa förändringar?
Pengar är som alltid en förklaring. Annonsörerna är troligen villiga att pumpa in mer pengar i tv-reklam än i radioreklam. Att öppna spelaren för podcasts, det vill säga ljudprogram man kan lyssna på när man vill, känns som en naturlig utveckling. Målet är så klart att behålla användarna i sin app oavsett om de vill lyssna på musik, nyheter eller program från till exempel Sveriges Radio. Och precis som Olle Aronsson på tech-sajten Breakit konstaterar: när konkurrensen i musikspelarvärlden hårdnar rejält gäller det att sticka ut från mängden med något unikt. Apple lurar i vassen med sin strömningstjänst och Jay Z:s Tidal gör ju sitt för att ta position – och konkurrerar man med sådan aktörer räcker det inte med "bara" en bra musikatalog.
Ok, det var lite om allt som händer runt omkring. Men hur bra är de nya funktionerna då?
Poddarna fungerar (så klart) bra i Spotifys miljö. Sveriges radio finns med bland innehållsleverantörerna från start, liksom Expressen. Och det finns sjukt många podcasts att lyssna till. Så många att det är svårt att hitta – och någon sök finns inte inbyggd på just poddsektionen (man får använda "stora" söksektionen). Kanske är det en funktion man vill se när betaversionen utvecklas.
Den nya videospelaren är kanon, snyggt integrerad och enkel att hantera. Spotify har ju en enorm fördel som har en uppbyggd "infrastruktur" till användarna, som redan har en nedladdad app som de lärt sig hantera. Inga nya login, inga nya gränssnitt som man måste lära sig. Det är en tröskel som de slipper jämfört med andra leverantörer. Men om man tittar på det faktiska innehållet när det gäller rörlig bild så är det i dagsläget inget som jag, och många svenska normalanvändare med mig, hoppar i taket över. Några Ted talks, en del mat- och tech-program och lite sport. Men inget svenskt – än så länge. Aftonbladets tv-chef Jan Scherman har dock flaggat för att de inom kort ska börja sända program på Spotify från ungdomssatsningen "Boom". ”Pranksters” heter ett av programmen, där programidén är att kändisar kastas ut på pinsamma uppdrag. Förhoppningsvis blir det innehåll för andra målgrupper också på sikt. Spotify menar att de valt bort användergenererat innehåll för att upprätthålla hög kvalitet, där undrar jag om man inte biter sig i svansen.
Men den i mina ögon allra roligaste nya funktionen är nog ändå sektionen Running. Där man på ett innovativt sätt använder sig av telefonens sensorer, som mäter hur snabbt man springer och anpassar musiken till det. Lite svårt att få den att förstå tempot. Det räcker inte med att småjogga här inne på redaktionen. Kanske måste man ge sig ut på en längre tur för att det ska funka bra.
Vad är då kontentan av allt detta?
Användare som jag själv, som är lätt musikgalna och gärna letar upp superny musik på egen hand, lär nog använda Spotify på samma sätt som innan uppdateringen. Men om man mest bara vill ha spontana låtförslag som passar sin stund på dygnet, ja då är det bra mycket lättare nu. Det rörliga materialet har potential men framgången avgörs såklart av hur relevant innehåll som kommer att distribueras där. Och när det gäller det där med springandet och musiken så finns det väl bara en lösning: snöra på sig och röra på sig på riktigt. Om Spotify lyckas med det, ja då har de vunnit min liketumme.