Ungdomsensemble spelar om övervakningssamhället

Nu är det snart dags för premiär för Stadsteaterns nya ungdomsensemble. Deras pjäs ”2034” är en framtidshistoria om övervakningssamhället.

Snart premiär. Uppsala stadsteaters nya ungdomsensemble har snart premiär på pjäsen "2034".  Från vänster Louise Sabado och Abbas Sultami.

Snart premiär. Uppsala stadsteaters nya ungdomsensemble har snart premiär på pjäsen "2034". Från vänster Louise Sabado och Abbas Sultami.

Foto: Emma Eriksson

Kultur och Nöje2014-05-21 08:00

Tänk er en ganska nära framtid, säg tjugo år framåt. I varje gathörn kan en kamera följa dina steg, satelliter ute i rymden registrerar och lagrar data och små kameraförsedda drönare följer dig överallt. Om denna framtid handlar Stadsteaterns ungdomsensembles pjäs ”2034”. På fredag har den urpremiär.

– Det är lite nervöst. Men hela min klass har sagt att de ska komma på premiären, säger Abbas Sultami.

– Det ska bli kul att spela pjäsen, lite som en lättnad och sedan tråkigt när det är över, förklarar Vian Sadwand.

Ungdomarna berättar att pjäsen bygger löst på George Orwells roman ”1984” och Maria Trost, gruppen regissör, skjuter in att en Shakespearesonett också är inbakad i stoffet. I dramat centrum finns en berättelse om två unga älskande homosexuella. Deras relation är förbjuden.

När det treåriga projektet startades i höstas var det en teaterovan men nyfiken skara ungdomar från hela Uppsala län som samlades I en replokal i Uppsala Stadsteaters källare. Man ville fånga teaterovana ungdomars intresse för teater som uttrycksform. Ett tiotal ungdomar från hela Uppland nappade.

Varje vecka har ensemblen träffats för att diskutera, ha dramaövningar och jobba fram sin pjäs. En särskild manusgrupp har skrivit ned den. Men ungdomarna har också gjort rundvandringar i teaterhuset och fått bekanta sig med vilka yrken som finns på en institutionsteater.

När det nu närmar sig premiär har själva repetitionsarbetet intensifierats.Några helger har också gått åt till att spela in filmer och ljud till bakgrunden.

I scenen vi nu får ta del av har tre av dem groteska masker på sig. Två av dem gör entré genom att bokstavligen klättra in genom fonden. Vid en stolpe sitter Louise Sabado och skriver dagbok. I pjäsens samhälle är nämligen det handskrivna ordet det enda som myndigheterna inte kan övervaka.

– Jag är väl den enda som har samma roll i hela pjäsen, säger Louise Sabado.

De andra rollerna är föränderliga. Gruppen vill nämligen berätta om att man i framtiden kan vara så rädd att visa vem man är så att ens egen identitet blir flytande.

Men de tycker att teaterprojektet har gett dem ökat självförtroende.

– Nu kan jag stå och prata framför folk, det vågade jag inte riktigt förut, säger Abou Jabi.

Publiksamtal med inbjudna experter på it och säkerhet kommer att hållas direkt efter alla föreställningar utom premiären, det vill säga 24, 26, 27 och 28 maj. Ungdomarna medverkar och Maria Trost är moderator.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!