– Alla känner någon eller har någon i familjen som är missbrukare eller har psykisk ohälsa. Problematiken och hemlighållandet omkring finns i alla samhällsklasser och miljöer. Därför ville vi göra den här pjäsen och spela den för ungdomar, säger skådespelaren Moa Silén.
Tillsammans med Shari Sabel Strandmark har hon jobbat fram och skrivit ihop pjäsen ”Felicia” som är en monolog. Shari Sabel Strandmark har regisserat och Moa Silén spelar själv den enda rollen som den 21-åriga Felicia.
– Felicia skulle gärna vilja resa ut i världen, eller åtminstone flytta hemifrån. Men hon vågar inte lämna sin mamma och lillasyster ensamma med pappan som är missbrukare, hon har blivit medberoende, förklarar Moa Silén i en dagtidstom publikfoajé på Stadsteatern.
Hon debuterade som långfilsmskådespelare i Teresa Fabiks hyllade ”Prinsessa”. Sedan dess har vi kunnat se henne i åtskilliga tv-serier och på film. I höstas började Moa Silén arbeta som skådespelare på Uppsala stadsteater. Pjäsen, ”Felicia”, är mer ett sidoprojekt. Hon har spelat den tidigare i några skolor och på anhörigorganisationer, samt på Teater Giljotin i Stockholm. Men nu ska den få en uppfräschning inför Upplandsturnén, där ett par föreställningar i ett konferensrum på Uppsala stadsteater ingår, 7 och 8 maj.
Pjäsen bygger på åtskilliga intervjuer som Moa Silén och Shari Sabel Strandmark gjort med tjejer i åldrarna 16 - 24 år, som de fått kontakt med via Ersta vändpunkten, en mottagning i Stockholm som ger stöd till den som lever i en familj med missbruk.
– Vår Felicia är en sammansmältning av alla intervjuerna och lite till. Vi hoppas att de som ser föreställningen ska kunna hitta något av sig själv i henne.
Moa Silén berättar att de experimenterar med var gränsen mellan samtal och teaterföreställning kan tänkas gå. Publiken får till exempel ställa frågor till Felicia när som helst. Scenografen Anja Ruehle har skapat om spelplatsen klassrummet såtillvida att alla sitter i en ring, även Felicia.
– Det är också tillåtet att lämna klassrummet. Man kan ju kanske uppleva ämnet som jobbigt, säger Moa Silén.
Efter föreställningen är det ett samtal med teaterns dramapedagog Maria Trost. Skolornas respektive elevvårdsteam ska också vara informerade om pjäsens innehåll för att kunna möta eventuella extra behov av stöd som föreställningen kan väcka.