Det är Karin Myrdal, feriepraktikant på Barnombudsmannen i Uppsala, som tillsammans med kollegan Angelina Johansson tagit initiativ till namninsamlingen där de kräver en förändring av Konserthusets programverksamhet för barn och unga.
– På sin hemsida skriver Konserthuset att de ska bedriva verksamhet för alla Uppsalabor. Men det verkar inte som att de har tänkt på att alla inte har det jättebra ställt, eller tycker om klassisk musik. Om det är Uppsalaborna som har finansierat det här huset, borde man också kolla upp bättre vad folk vill kunna få tillgång till, säger Karin Myrdal.
Hon pekar även på biljettpriserna som en hindrande faktor.
– Ta exempelvis musikföreställningen ”Pippi Långstrump” i september, där kostar biljetterna 345 kronor. Det är konstigt att det ska vara så dyrt när det är en barnföreställning – om man är två vuxna och två barn som ska gå blir det väldigt mycket pengar, säger Karin Myrdal.
Lena Åberg Frisk, vd för Konserthuset sedan ett år, tycker det är bra att Barnombudsmannens feriepraktikanter tittat närmare på frågan.
– Verksamhet för barn och unga har alltid varit prioriterat på Konserthuset, och jag har i mitt tidigare yrkesliv startat många musikprojekt för barn och unga. Sedan jag tillträdde har vi också ökat på antalet arrangemang inriktade på unga, och har utsett det till ett högt prioriterat utvecklingsområde.
Vad gäller feriepraktikanternas synpunkter på Konserthusets fåtaliga arrangemang för barn och unga under hösten, påpekar Lena Åberg Frisk att en stor del av programmet ännu inte släppts.
– Det är många evenemang som ännu inte publicerats på hemsidan, vilket betyder att det som de tittat på endast är drygt hälften av det planerade utbudet. När hösten är över kommer vi att ha genomfört cirka 120 arrangemang, varav minst tjugo procent är direkt riktade till barn och unga.Dessutom finns där mycket som inte presenteras som barnarrangemang men som ändå är det, säger Lena Åberg Frisk.
Vad säger ni om kritiken angående höga biljettpriser?
– Det ser väldigt olika ut. På våra barnföreställningar har vi ofta lägre priser, och som sagt arrangerar vi också en del gratisarrangemang som familjesatsningen Market, där det alltid ingår ett kulturinslag per gång. Dessutom arrangerar vi kulturaktiviteter för unga under skolloven, säger Lena Åberg Frisk och fortsätter:
– I vårt uppdrag ingår att hyra ut till lokalt och nationellt musikliv, som exempelvis större produktioner som "Pippi Långstrump". Det är bra och viktigt att den typen av arrangemang kommer till Uppsala, men det behövs också mycket annat som komplement, och det är den delen vi ökar och utvecklar för att säkerställa att alla Uppsalabor ska hitta något som passar.
Men det stora huset vid tågstationen är inte alltid helt lättillgängligt för mindre barnkulturaktörer menar Björn Dahlman, regissör och skådespelare vid den fria teatergruppen Bananteatern.
– Vi är många som under en rad år pratat om hur fantastiskt det vore att få ta sig in på Konserthuset och spela. Men när vi tidigare varit i kontakt med dem har svaret alltid varit att "vi ska satsa mer på barn- och ungdomskultur senare, men inte nu", säger Björn Dahlman och fortsätter:
– Blir det fler Konserthuset-arrangemang för barn och unga i framtiden är det förstås fantastiskt. Men det måste skjutas till så mycket mer pengar än vad som görs i dag, inte minst med tanke på att all kultur börjar med barnen. Det har blivit lite bättre i och med den nya kulturnämnden, men vi har fortfarande en lång väg att gå.
För Björn Dahlman är det till syvende och sist själva bygget som sätter käppar i hjulet för den unga kulturen.
– För mig rimmar det fel att först gå ut med att man ska satsa mer på kultur, sedan bygga ett jättebygge vid tågstationen för att locka en stockholmspublik. Det märks tydligt att man i bygget inte tänkt på den unga publiken – scenerna är ju enorma, och inte precis anpassade för den sortens barnföreställningar som vi arrangerar, säger Björn Dahlman och fortsätter:
– Om det krävs kan vi spela i foajén, och barnen kan vara med och sitta på scenen. Allt handlar om att ha en dialog.
Vad skulle då Barnombudsmannens feriepraktikanter vilja se mer av på Konserthuset i framtiden?
– Mer mångfald som gör att fler vill komma dit och ta del av utbudet, och gärna fler populära ungdomsartister, avslutar Karin Myrdal.