Ung svensk kultur odlas fram

Det finns ett stort sug efter ny, svensk dramatik som skildrar det mångkulturella Sverige eller ungdomars situation i dag. Gottsunda Dans & Teater i Uppsala är en av flera teatrar i landet som satsar på så kallade växthusprojekt.

Dritëro Kasapi, konstnärlig ledare vid Gottsundateatern.

Dritëro Kasapi, konstnärlig ledare vid Gottsundateatern.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2007-05-25 10:11
På Teaterbiennalen i Örebro diskuterades på torsdagen om det går att driva fram ny dramatik i växthus? Svaret bland de medverkande tycktes vara ett entydigt: ja.
Vad det handlar om är att oftast nya eller blivande dramatiker knyts till en teater och i ett nära samarbete får odla fram sin pjäs till premiär.
Gottsundateatern initierade projektet Nya pjäser - nya världar under ledning av Dritëro Kasapi. 270 uppslag kom in. I dag är fyra teatrar i landet med i projektet och det är klart för tre produktioner.
- Projektet har överträffat alla mina förväntningar, säger Dritëro Kasapi.

Första premiären blir i Gottsunda 26 september med pjäsen Renunion, skriven av Behrang Behdjou, som har iransk bakgrund, som skildrar en återträff med högstadieungdomar tio år efteråt.
- Den ifrågasätter den traditionella rollen som offer om man kommer från förorten, säger Dritëro Kasapi. 
Produktionen av Renunion sker i samarbete med Ung scen öst  i Östergötland. I november har sedan My nation av Susanna Mehmedi premiär på Folkteatern i Göteborg och våren 2008 är det dags för Uppsalapoeten Alma Kirlics dramtikerdebut på Helsingsborg stadsteater. Arbetsnamnet på pjäsen är Borta bra, men hemma bäst.
De unga författare som sögs upp av projektet var alla gröna som dramatiker, utan i ett fall där författaren  hade skrivit en radiopjäs.

Ett annat sätt att få fram ny dramatik redovisade Sörmlands Musik & Teater. Där sökte man aktivt upp ungdomar i åldern 15-21 år och uppmanade dem att skriva. Det viktiga var att använda ungdomarnas egna texter. 37 texter kom in och av dem bakades tio samman till pjäsen Akvarium, en pjäs som fått stort gehör där den framförts.
Som en variant av växthusprojekt argumenterade flera talare för husdramatiker som arbetar i intensivt samspel med teatern vid framtagandet av ny dramatik.
Anna Takanen, konstnärlig ledare vid Göteborgs stadsteater, satsar helt på nyskriven dramatik på Studion. Hon ansåg att det finns fler modeller för att få fram nutida dramatik och menade att dramaturgens roll i teaterhuset ofta underskattas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!