Unai klär konserthuset i ljud
Under Kulturnatten tävlar hundratals små och stora evenemang om stadsflanörernas uppmärksamhet. Men ett arrangemang kommer garanterat att synas mer än alla andra. Efter solnedgången ska nämligen konserthusbygget bada i ett flödande ljus. För musiken svarar hyllade Uppsalakompositören Unai.
- Jag bestämde mig ganska tidigt för att skapa helt ny musik. Den klubbmusik som jag gör när jag kallar mig Unai passar inte riktigt in. Det här är mer svävande och långsamt, säger han.
När Erik Möller var klar med musiken lämnade han över den till ljussättningsföretaget Spectra. De använde den som utgångspunkt för en skräddarsydd ljusshow.
- De har haft musiken ett tag. Nu ska det bli spännande att se vad de har hittat på, säger Erik Möller, som själv kommer att stå bland åskådarna på lördag.
Unai betraktas av många som Uppsalas främste utövare av elektronisk musik. 2002 nominerades han till en Grammis och senaste albumet A love moderne har väckt uppmärksamhet internationellt. Sommaren har varit hektisk för honom.
Jag kom hem från Barcelona i går. Jag har spelat där och på Ibiza, vilket var ganska speciellt. Ibiza är ju ett riktigt mecka för klubbälskare. Där festar man dygnet runt. Nu är jag ganska utmattad (skratt). Jag spelade bland annat på en häftig strandklubb medan solen sken. Det var rätt annorlunda jämfört med i Sverige. I övrigt så har jag gjort många remixjobb.
Till vardags är du nyhetsuppläsare på Radio Uppland. Hur hinner du med allt?
- Jag tar tjänstledigt ibland för att hålla på med musiken. Men jag tycker att det är skönt att ha två olika världar. Jag måste inte leva på min musik. Därför behöver jag inte heller anpassa den så att den ska sälja och jag behöver inte vara ute och spela för mycket.
Och nu ska du alltså kombinera elektronisk musik med ljus på fasader ... ska du bli en ny Jean-Michel Jarre?
- Haha. Nja, Jarres musik är mer pompös än min, och inte lika modern. Dessutom står jag inte på någon scen och spelar. Det är huset som framträder, så att säga. Musiken är instrumental, ganska abstrakt och ger inga direkta associationer. Jag tyckte att det blev bäst så.
Ansvarig för ljusshowen är Mats Andréasson, projektledare på företaget Spectra. Han har jobbat in i det sista med förberedelserna, och det mesta finns i datorn.
- Jag har jobbat virtuellt med ljussättning i 3D-miljö så jag vet ganska väl hur det kommer att se ut, trots att vi inte har varit på plats och testat det ännu, berättar han.
Mats Andréasson har varit inblandad i många ljusproduktioner förut, inte minst för tv. Han halkade in i branschen på ett bananskal och har sedan arbetat sig uppåt.
- Det roligaste med att vara ljusdesigner är att det handlar om både konstnärlighet och tekniskt kunnande. Dessutom får vi nya utmaningar varje gång. Det går aldrig slentrian i det, säger han.
- Det största jag har gjort var vid Guggenheimmuseet i Bilbao. Vi hade en dansgrupp som klättrade på fasaderna och en kör som stod i vattnet. Vi övade i tio dagar på plats. Det var betydligt större, men det här kommer också att bli fint. Nu hoppas vi bara på bra väder.
Vilket sorts väder vill du helst ha?
- Det är inte så kul om det ösregnar. Men det får gärna vara många partiklar i luften. Det är ju först när ljuset träffar partiklar som det verkligen syns.
Fotnot: Tiderna är kl 21, 22 och 23. Uppsala Konsert och Kongress, Vaksala torg, lördag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!