Udda målgrupp för svensk spelsuccé

Trodde du att det bara var ungdomar som spelade dataspel? Glöm det. Svenskutvecklade Europa universalis lockar tiotusentals högutbildade, historieintresserade människor mellan 25 och 50 år över hela världen.

Foto:

Kultur och Nöje2007-02-16 00:01
- Vi har en lite udda målgrupp och därför glömmer resten av spelbranschen bort oss ibland, säger vice vd Fredrik Wester.
Europa universalis III är så överväldigande att man nästan tappar andan. Men det är inte grafiken som gör det. För spelutvecklarna verkar nämligen ha missat de senaste tio årens grafiska utveckling. I stället är hemligheten till spelets storhet vad som finns under ytan. I det här strategispelet är det nämligen bara det som räknas. Det här är spelet som fick Peter Englund att skriva på sin hemsida att det får honom att spela på tok för länge på nätterna, vakna rödögd och älta frågor från spelet morgonen efter.
- Det är väldigt kul att just Englund gillar vårt spel. Han är en rätt typisk Europa Universalisspelare. De är akademiker, ofta väldigt historieintresserade och de spelar Europa Universalis väldigt intensivt.

Vad finns då under ytan i spelet? Det kan knappt Wester själv svara på, för så mycket är det. Företaget har bara åtta fast anställa spelutvecklare, men däremot ungefär 150 historieintresserade personer som bidrar med fakta och granskning. Bland dem finns professorer och historiker från hela världen. När spelutvecklaren Paradox räknade ut hur mycket fakta det fanns i Europa Universalis III, kom man fram till att det räckte till att fylla 40 pocketböcker.
- Det börjar bli enorma mängder, men det är just det som är spelets själ och styrka. Här kan man verkligen testa hur världshistorien skulle ha kunnat påverkas om man gjort något annorlunda.
Europa Universalis III utspelar sig mellan åren 1453 till 1789. Man kan välja att spela vilket land som helst som på ett eller annat sätt räknades och var känt vid den tiden.

Man kan följa en tidslinje fram och tillbaka mellan årtalen. Vilket land man än står på får man genast reda på alla relevanta historiska fakta för just den nationen just då. Men spelet i sig ger inga pekpinnar. Protestantismen kan lika gärna stoppas som spridas.
Man väljer själv vilket år man vill starta spelet och vem man vill spela som.
Det låter härligt, men i praktiken är det nästan övermäktigt: Hur tusan vet man vad man ska välja för att hamna rätt?
- Enklast är att börja med något riktigt starkt land och välja en tidpunkt då landet står på sin topp, England eller Frankrike till exempel. Det finns också föreslagna startdatum vid stora historiska händelser som till exempel trettioåriga kriget.

Hur det går vet man som sagt aldrig. Peter Englund skriver så här på sin hemsida: "I mitt första spel blev aldrig England någon kolonialmakt: dess plats i Nordamerika togs av .... Sverige, samtidigt som irokeserna upprättade en självständig indianstat på östkusten. Så kan det gå."
Hur engagerade spelarna själva är märks på spelets forum på internet. Där finns 65 000 medlemmar som skriver mellan 15 000 och 20 000 inlägg om dagen. Väldigt populärt är att beskriva den historia man just spelat, ungefär som Englund
gjorde fast helst ska omfånget vara upp mot 40-50 sidor och språket lika fångande som en deckare. Den mest lästa har haft över 40 000 träffar på två månader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!